|
2.2 Nivells del Certificat
El Certificat ha tingut dos nivells fins
al 31 de desembre de 2001, a saber:
Certificat Bai
Euskarari bidean ("en el camí"), destinat a aquelles organitzacions en
procés de normalització lingüística.
Certificat Bai
Euskarari, destinat a les organitzacions que hagin culminat el procés de normalització.
Des de principis
de 2002, després dun període de reflexió i contrast motivat per la demanda dels
mateixos agents socials, el Certificat Bai Euskarari consta de tres nivells:
1. Certificat Bai
Euskarari bidean ("en el camí"), adreçat a les organitzacions que han
adoptat i estan desenvolupant mesures per a la normalització de lèuscar.
2.
Certificat Bai Euskarari Guk Zerbitzua Euskaraz ("servei en èuscar"),
adreçat a les organitzacions que a més dadoptar i desenvolupar mesures per a la
normalització de lèuscar, són capaces doferir els seus serveis en èuscar,
dacord amb uns paràmetres recollits en els criteris següents: 1) capacitat dels
membres de lorganització per expressar-se tant verbalment com per escrit en
èuscar, 2) imatge corporativa i paisatge lingüístic de lorganització, i 3)
relacions externes de lorganització.
3. Certificat Bai Euskarari Guk
Zerbitzua eta lana Euskaraz ("servei i funcionament en èuscar"), adreçat a
les organitzacions que a més de complir els requisits del punt anterior, ofereixin els
seus serveis en èuscar i lutilitzin com a idioma de treball. Per tant, a més de
les tres condicions esmentades anteriorment, les relacions internes, els programes
informàtics i tot allò que repercuteixi en el funcionament de lorganització
hauran de ser en èuscar.
2.3
Condicions per a l'obtenció del Certificat
Com hem explicat més amunt, un cop que
cada organització analitza la seva situació lingüística ha dassumir una sèrie
de compromisos encaminats a aconseguir la normalització de la llengua en el si
daquesta organització i, per tant, en el sector i a la resta de sectors de la
societat. Es tracta daplicar els continguts del Pla estratègic de lAcord Bai
Euskarari, de desenvolupar i desplegar els objectius que hi ha marcats. Profunditzant en
"com" portar a la pràctica els objectius i estratègies definides, i
estenent-les pel conjunt dagents socials implicats, es posen les bases daquest
projecte i sasseguren els mitjans per garantir-ne la implantació. En el procés de
desplegament es concreten i desenvolupen les actuacions necessàries per aconseguir els
objectius definits, i savaluen els recursos necessaris en cadascuna de les
organitzacions que impulsen el projecte.
Amb aquest
objectiu, Kontseilua demana a cada organització que realitzi el seu propi pla anual, ja
que és la manera dassegurar que, any rere any, i dia rere dia, savança en el
camí de la normalització de la llengua. Depenent del caràcter i dimensió de cada
organització, aquest pla pot ser dissenyat i implementat per un servei de consultoria
extern a lorganització o per un servei o departament de la mateixa organització, i
sempre amb lajut de Kontseilua. En aquest pla cada organització ha de preveure, com
a mínim, els aspectes següents:
Accions
proposades per desenvolupar cadascun dels compromisos assumits voluntàriament.
Responsable(s)
de laplicació de cada compromís adquirit.
Terminis de les
accions necessàries per al compliment de cada compromís.
Recursos
necessaris per a laplicació dels compromisos.
Per poder obtenir
el Certificat, en qualsevol dels tres nivells, el Pla haurà de rebre laprovació de
la direcció de la mateixa organització i de lequip de planificació de Kontseilua.
A més, lorganització que vulgui obtenir el segon o tercer nivell del Certificat,
és a dir, la que vulgui provar que és capaç doferir els seus serveis, o els seus
serveis i la seva llengua de funcionament intern en èuscar, haurà de complir les
condicions que sexpliciten en els criteris següents. |