Logotip de la revista Noves SL

Presentació

hemeroteca

bústia

Logo

Sociolingüística catalana


Usos i representacions socials de les llengües a les Illes Balears, per Ernest Querol


CONTINUA


Gràfic 1. Nivell d’encert del model (60,1%)

nivell d'encert del model (60,1%)

Amb la intervenció de la representació del castellà i de la xarxa catalana, la nostra proposta teòrica és capaç d’agrupar correctament el 60,1% dels casos classificats. Si anem al detall de l’agrupació, observem que del primer grup (el que només parla català) la nostra proposta teòrica de variables ha predit correctament el 69,2% dels casos, del segon (el que parla més català), ha tingut el 52,5% d’encerts, del tercer (el que parla més castellà) n’ha agrupat correctament el 60,9%. Finalment, del quart grup (el que només parla castellà) ha tingut un 66,7% d’encerts.

Veiem, doncs, que les prediccions més altes s’aconsegueixen en els dos grups extrems i les més baixes, en els intermedis. Si analitzem els encerts d’aquests dos grups extrems ens adonarem que en ambdós casos no es comet cap error de classificar cap alumne en els altres dos grups que no són contigus. Per tant, la nostra proposta perfila bé els grups i només comet errors de tall fi.

En els dos grups centrals trobem un altre paral·lelisme semblant: en cap cas s’assigna el grup errat a l’extrem de l’altra llengua, és a dir, si s’està classificant alumnes que parlen més català, no es comet cap error en agrupar-los en els que només parlen en castellà. O bé a l’inrevés: si s’està classificant alumnes que parlen més castellà, mai no se’ls assigna el grup dels que només parlen català.

El grup més ben perfilat és el dels alumnes que parlen només català, que és assignat correctament en el 69,2% dels casos. Els errors dels agrupats en els que parlen més català és del 30,8%. El segon grup classificat més correctament és el dels que parlen només castellà (66,7% d’encerts). En aquest cas, el nombre d’alumnes classificat en el grup contigu disminueix: un 29,6% d’errors. En aquest cas s’assigna un estudiant (3,7%) al grup dels més catalanoparlants.

Concloem, doncs, que el percentatge d’encerts és molt considerable i que els errors que es comenten són quasi sempre amb grups contigus, només en un cas amb el "salt" d’un grup.

5.2.3 Les previsions d'evolució dels grups lingüístics

Amb les dades de què disposem, el nostre model pot pronosticar l'evolució dels grups lingüístics comparant el grup lingüístic de pertinença i el de referència. Ja hem confirmat l'encert d'aquesta previsió amb la confrontació de les dades aconseguides a Catalunya el 1993 (quan vam donar les pautes de l'evolució futura) i les de l’any 2000. Vegem l'actual previsió en el gràfic 2.


9 de 12