|
Taula 5. Descripció dels 4 grups
lingüístics segons els grafs dinducció
Catalanoparlants exclusius |
Alumnes amb:
-Una representació del castellà inferior a 5,95
-Algun progenitor catalanoparlant
-Una identitat castellana inferior a 2,5
-Motivacions instrumentals en català superiors a 6,25 |
Més catalanoparlants |
Alumnes amb:
-Una representació del castellà inferior a 5,95
-Algun progenitor catalanoparlant
-Una identitat castellana superior a 2,5
-Una xarxa castellana inferior a 6,9
-Motivacions instrumentals del castellà superiors a 6,75 |
Més castellano- parlants |
Alumnes amb:
-Una representació del castellà superior a 5,95
-Una representació del català superior a 4,35
-Els dos progenitors castellanoparlants o amb el pare castellanoparlant i la mare
catalanoparlant |
Castellanoparlants exclusius |
Alumnes amb:
-Una representació del castellà superior a 5,95
-Una representació del català inferior a 4,35
-Els dos progenitors castellanoparlants o amb el pare castellanoparlant i la mare
catalanoparlant
-Una por a ésser assimilat pels castellanoparlants inferior a 1,5 |
En definitiva, si comparem aquests
resultats amb les nostres hipòtesis, ens adonarem que fins i tot la gradació d'ordre que
havíem establert coincideix amb la que ens proporcionen els grafs d'inducció. Vegem-ho
detingudament: a banda de la llengua que parlen els pares als alumnes, que ja no havíem
previst per la seua obvietat, la variable "representació" és la que més ens
ajuda a establir els grups. Així, el grup dels "catalanoparlants exclusius" i
el de "més catalanoparlants" són determinats per la baixa representació del
castellà. Pel que fa als dos grups que parlen més castellà, la representació també
és el factor que millor els distingeix dels grups catalanoparlants. La segona variable
per als catalanoparlants és tenir algun progenitor catalanoparlant, mentre que per als
dos grups de castellanoparlants és el nivell de representació del català el que els
diferencia entre ells; els progenitors seran la tercera variable que els distingirà del
bloc de catalanoparlants.
Com veiem, doncs,
la importància de la variable representació és patent i, justament, aquesta era la
variable que apareixia en totes les nostres subhipòtesis. L'altra variable que apareixia
en la primera subhipòtesi era la xarxa social que, ara, en la descripció dels grups
lingüístics segons els grafs d'inducció, és la quarta que delimita el grup d'alumnes
més catalanoparlants.
Per altra banda,
variables que no havíem volgut que formessin part de les hipòtesis, encara que sí del
qüestionari, eren les que feien referència al concepte d'"identitat"; en
aquesta anàlisi veiem que sí que és un factor que diferencia els dos grups més
catalanoparlants en un tercer nivell. Per últim, laltra variable que acota el grup
dels castellanoparlants exclusius en tercer lloc és la por a ésser assimilats.
5.3 Predictius
5.3.1 Les
previsions de pertinença a un grup lingüístic
El model que hem
exposat ens permet predir el grup al qual pertany un alumne sense tenir les informacions
que ens han dut a fer aquesta classificació. Amb lanàlisi discriminant
aconseguirem classificar i assignar un alumne a un dels grups lingüístics. El nivell
dencerts que obtindrem ens donarà la mesura de la interacció entre les variables
que intervindran en les funcions. Si en lanàlisi discriminant no eliminem el grup
en què lestudiant sha autocategoritzat, és a dir el grup al qual pertany, el
percentatge destudiants que el nostre model classifica correctament és del 70,1%.
Ara bé, hem considerat que aquesta variable era massa acostada a la classificació que
estem establint i per aquesta raó lhem eliminada daquesta anàlisi. Així,
les dades que presentem a continuació no consideren el grup autocategoritzat. |