|
Observem, doncs, que la variable que
sempre ocupa el primer lloc és la representació del castellà, seguida de la
representació del català, encara que en l'anàlisi de regressió no apareix. La xarxa
social en català ocupa el segon lloc en aquesta darrera anàlisi i el tercer en les
altres dues. La xarxa social en l'altra llengua, en castellà, també apareix en les tres
tècniques: ocupa el tercer lloc en l'anàlisi de regressió i el quart en les altres
dues. Finalment, només apareix el grup de referència en l'anàlisi de regressió,
aquesta variable també formava part del nostre model, l'esquema del qual hem presentat en
la figura 1.
5.2.2 Les
tècniques d'inducció per grafs (SIPINA)
A més de les
anàlisis de dades de les anomenades explicatives, com les que acabem de comentar (les
correlacions, les anàlisis discriminants i de regressió múltiple) hem afegit una altra
tècnica, proposada per Rakotomalala (1997 i 2000), perquè ens serà de molta utilitat
atès que permet explicar una variable qualitativa a través de variables explicatives,
elles mateixes qualitatives discretitzades. Ens referim al coneixement per grafs
d'inducció, que és un mètode que consisteix a construir una funció de predicció sota
la forma de graf i d'arbre de decisió, i permet explicar o preveure el valor pres per una
variable particular anomenada endògena, en funció d'una sèrie de variables anomenades
exògenes. En aquesta mateixa revista (Querol, 2001a) hem comentat les
característiques d'aquesta tècnica.
Caracteritzem els
quatre grups lingüístics que hem establert:
-exclusius
catalanoparlants (ECAT);
-més catalanoparlants (+CAT);
-més castellanoparlants (+CAST);
-exclusius castellanoparlants (ECAS);
amb alguna de les
variables que hem introduït en la recerca:
Represent =
Representació
Transmissió L.= Llengua que li han transmès els pares
Ident. = Identitat
Mot. ins. cat. = Motivacions instrumentals respecte al català
Mot int. = Motivacions integratives
Xar = Xarxa social
Por = Por a ésser assimilat
Bil / U = Bilingüe / Unilingüe
Cat. , Ct. = Català
Cast., Cas. = Castellà
Eur = Europea
De fet, és un
procediment semblant al de l'anàlisi discriminant. En primer lloc, vegem en la figura 2
els resultats globals que ens proporciona aquesta nova tècnica.
Aquest quadre ens
mostra quins són els segments que permeten identificar millor cada grup. El primer del
quals és la representació del castellà. Els dos segons factors que divideixen els dos
grups precedents són, duna banda, la transmissió de la llengua, és a dir, si els
pares han parlat o no en català a lestudiant, de laltra la representació del
català. Observem novament que la representació és la variable que més discrimina els
grups, que és el que havíem proposat en les hipòtesis.
Els tercers
factors que van dividint aquests subgrups són: la identitat castellana, la identitat
europea i en dues ocasions més la transmissió de la llengua. En el quart esglaó
intervenen les motivacions instrumentals en català, la xarxa social en castellà, la
xarxa social en català, la representació que es fan del castellà i la por désser
assimilats pels castellans. En el cinquè nivell trobem les motivacions instrumentals en
castellà i la identitat castellana. Si filem encara més prim en el grup dels que parlen
català veiem que intervenen encara la identitat amb la llengua (tria en una escala en la
qual els dos pols eren: llengua catalana /llengua castellana), identitat
bilingüe/unilingüe. I, finalment, la por désser assimilat pels castellanoparlants
i les motivacions integratives en castellà.
Per tant, observem
que de les variables de les hipòtesis (excepció feta del grup de referència, perquè no
era una variable numèrica) tant la representació de les llengües com les xarxes socials
ocupen sempre un esglaó igual o inferior al quart. És a dir, hem trobat una nova via de
confirmació de la nostra proposta a través dels grafs d'inducció. Aquesta nova tècnica
de coneixement ens permet perfilar les característiques de cada grup. Vegem-ho en el
quadre 6. En aquest quadre es mostren quins són els segments que millor permeten
identificar cada grup. Dentre els possibles segments, es comenten els que, amb un
nombre suficient defectius, permeten aïllar millor al col·lectiu que es vol
descriure (apareixien marcats en la figura 2). El nombre
destudiants que entren en lanàlisi és de 357, els percentatges que es
mostren es refereixen a cadascun dels grups i les escales que sutilitzen són totes
de l1 al 10. |