|
Quins autors hem triat en aquest
treball? Hem optat per estudiar alguns autors injustament oblidats, com pot ser el cas de
Josep Armengou (2) o alguns molt estudiats com pot ser
el cas de Carles Riba, (3) però en aquest cas des duna
nova perspectiva, la del seu discurs presociolingüístic. Hem seguit un itinerari
dintel·ligència sociolingüística que no oblidarà un autor com Josep Yxart, (4) estudiat sobretot com a element clau
de la crítica literària a Catalunya, però que en aquest treball ens servirà per
il·lustrar les dues cares de la reflexió sociolingüística: les intuïcions
intel·ligents i alhora el pes feixuc del context sociocultural i ideològic que limitava
aquelles idees; algunes reflexions remarcables sobre la llengua dEnric Prat de la
Riba, (5) patriarca del nacionalisme català;
però sobretot les propostes ecoidiomàtiques originals de Joaquim Casas-Carbó, (6) amb el trilingüisme
sostenible com a bandera; lAlexandre Galí (7) contrari al bilingüisme diglòssic;
les assenyades reflexions del pedagog valencià Carles Salvador, (8) polític de lidioma ignorat
per pedagogs i practicants catalans de la sociolingüística; o el cas genial de Joan
Fuster, (9) ecoidiomàtic que obre nous camins
de racionalitat i imaginació sociolingüístics. En definitiva, vuit autors que podem
considerar precursors del discurs sociolingüístic català.
No es tracta
dun treball exhaustiu i per tant no hem inclòs, per exemple, les reflexions
dAntoni Rovira i Virgili, el qual considerava la llengua "mare de la
nacionalitat" i afirmava que "La carta lingüística dEuropa és, en ses
grans línies, i tret dunes poques excepcions, la carta de les nacionalitats"
(1916). Tampoc no inclourem en aquest itinerari sociolingüístic el Delfí Dalmau (10) del poliglotisme passiu i
luniversalisme lingüístic ben entès (1936), perquè ja ha estat tractat en el meu
llibre Poliglotisme i raó. El discurs ecoidiomàtic de Delfí Dalmau (1998), però
cal dir que el seu discurs està estretament relacionat amb les personalitats i els temes
que estudiem en aquest treball.
3. Les idees dels precursors
Josep Yxart fa
anàlisis interessants sobre el tema de la relació entre llengua i intel·ligència o del
paper de la geolingüística en lús lingüístic, etc. I com ja hem avisat, mostra
les dues cares del discurs presociolingüístic amb la defensa intel·ligent de lús
del català en literatura i mostrant les incoherències del discurs espanyolista sobre
lidioma però alhora fa reflexions que cauen dins una ideologia diglòssica, -amb
punts en comú amb les opinions de Joshua A. Fishman (11) quelcom que tendeix a superar amb
el temps.
En
larticle "Del uso del castellano en Cataluña" (1886) analitza la
(in)conveniència dabandonar una llengua viva en un futur hipotètic inventant-se un
oponent que és un funcionari castellanoparlant foraster amb mentalitat docupant
lingüístic. La seva defensa de lús del català en literatura parteix de
lobservació de la realitat propugnada per Taine i això el porta a fer una completa
anàlisi de la situació sociolingüística catalana diferenciant entre els diferents
àmbits dús i entre els diferents estrats socials o entre les diferents zones dels
Països Catalans i altres zones de lEstat, diferenciant la deserció idiomàtica de
ladhesió simbòlica complementària en zones com Euskadi. Deixa ben clar que és un
factor polític i no pas una realitat natural allò que marca la presència de
lespanyol arreu de lestat. En relació al manteniment del català, Yxart
rebutja encertadament una interpretació basada exclusivament en la voluntat i remarca la
influència de la naturalesa i de la rutina, però no oblida els factors de la
consciència lingüística activa i la lleialtat lingüística com a factors positius. El
nostre crític utilitza conceptes com "substitució" (lingüística),
"llengua importada", necessitat (dús), identifica llengua i poble, i amb
altres paraules parla de la facilitat dús lingüístic. Rebutja els arguments del
cosmopolitisme i sinventa un imperi europeu dominat per França i el francès en una
interessant al·legoria de sociolingüística-ficció que li serveix per qüestionar
limperialisme lingüístic espanyol i les ideologies lingüístiques que segregava.
Sobre la interessant diferenciació diglossitzant remetem els lectors a la lectura dels
textos originals per no allargar més aquest resum.
Entre el conjunt
didees que podríem extreure del discurs audaç, agosarat, coherent, de Josep
Armengou, subratllaríem la defensa que fa de la idea que el català és la llengua del
poble, de les classes populars. Una idea vigent i encara útil en un moment en què des de
certs sectors hom podria tenir la temptació de difondre una idea contrària, que el
castellà és avui la llengua pròpia del poble català. Alhora, exposa la idea
complementària que la realitat de lús lingüístic és interclassista i, per tant,
que mai hauria de ser un argument de lluita partidista, ja que rere el català hi hauria
dhaver tot el poble i totes les ideologies democràtiques. També cal remarcar la
relació que estableix entre llengua i psicologia com a expressió de la nostra manera de
ser: "un idioma crea una psicologia (...) Una llengua que no és la pròpia no
tradueix lhome que cadascú porta dins". Per a Armengou "Matar un idioma
és un crim de les humanitats. És matar una ànima col·lectiva, la manera désser
i de pensar duna comunitat humana". Un discurs amb elements en comú amb els
escrits del sociolingüista basc J. M. Sánchez Carrión (1987).
Un punt clau en el discurs
dArmegou és el rebuig radical a la deslleialtat lingüística dels catalans
autòctons i de la gent que ha decidit formar part de la nació catalana: "només els
esnobs, per fer el merda, poden desertar de la nostra democràtica llengua (...) els
miserables que han adoptat el castellà com a llengua familiar i han ensenyat a llurs
fills, no la llengua dels pares, sinó la dels colonitzadors. No tenen excusa...".
Els catalans autòctons només tenen una opció digna: no oblidar el seu idioma i rebre i
integrar els nouvinguts en català. Per això proposa el mal anomenat (ja que és fruit
duna opció ben activa) bilingüisme passiu: "Un diàleg bilingüe és el
diàleg per excel·lència (...) hem de suposar sempre que el nostre interlocutor entén
la llengua del país...". Però alhora: "No consentir que cap català ens parli
altra llengua que la catalana". Armengou rebutja la ideologia diglòssica i anticipa
els futurs i eterns atacs contra els catalans conscients: "Volem la llengua catalana
oficial a Catalunya. No per crear una Catalunya tancada, provinciana i exclusivista, sinó
per a assegurar la pervivència de la nostra ànima nacional...". Acusa lEstat
espanyol dhaver practicat una triple ofensiva de coacció, invasió i promoció de
la deserció; dhaver volgut convertir el català en una llengua de museu... Mentre
continuem en lEstat espanyol aquest haurà dassumir la defensa de totes les
llengües que en formen part i deixar dodiar la diversitat, esdevenint un estat
plurilingüe. |