|
1.2. Grandària de lunivers,
selecció de la mostra i disseny de qüestionari
Per tal de
deteminar lunivers del sector dels carburants, sha partit dels llistats
facilitats pel Departament dIndústria, Comerç i Turisme de la Generalitat de
Catalunya. El disseny de la mostra sha basat en una distribució proporcional de la
relació destacions de servei segons províncies, comarques, municipis i marques, i
shan triat aleatòriament les estacions que haurien dintegrar-la; el tamany
previst fou de 533 estacions. Aquesta quantitat va considerar-se adequada per a un marge
derror de mostratge del 3% i un marge de confiança del 95%. Heus aquí la previsió
provincial de la mostra:
Taula
1. Estructura provincial del sector i descripció de la mostra
Províncies: |
Estacions de servei a Catalunya: |
Mostra de lestudi: |
Nombre |
Percentatge |
Teòrica |
Aconseguida |
Barcelona |
561 |
52,7 |
282 |
260 |
Girona |
174 |
16,4 |
88 |
78 |
Lleida |
139 |
13,1 |
69 |
71 |
Tarragona |
190 |
17,8 |
94 |
104 |
Totals |
1.064 |
100% |
533 |
513 |
Font: La
llengua a les estacions de servei de Catalunya. Aportació sociolingüística. 2000
1.2.1 Elaboració del qüestionari:
Lequip
realitzador de la recerca va elaborar un protocol o qüestionari dobservació
partint del plantejament de la noció de recorregut que hem esmentat, i atenent als
moviments que es fan dins daquest recorregut.
En primer
lloc calia recollir la informació lingüística existent a làrea de
lentrada, a nivell de retolació i anuncis de la marca (vegeu fotografies de
les columnes de Campsa i de Shell; a Campsa prima lambiguïtat lingüística del
logo i en el nom dels productes, també el monolingüisme en castellà del cartell horari.
La solució bilingüe és evident a Shell).
En segon
terme calia fixar-se a làrea de servei en la diversa retolació a la
marquesina, columnes i màquines expenedores: noms dels diferents productes, volum i cost,
també en la col.locació dels pictogrames (dediquem tres fotografies a aquesta àrea).
Làrea
de loficina i caixa formaven el tercer bloc dobservacions a fer; comprenia
la presència/absència del català a la part destinada a botiga i eventualment
bar/cafeteria, restaurant i/o hotel (observis el rètol només en català que hi
ha damunt de lautomat, també el de Botiga i Caixa nocturna
exclusivament en català de BP).
Abans de
sortir de tot el complex de lestació calia observar també altres serveis
com són els de les mànegues de laire/aigua i lexistència o no de túnels de
rentat, tallers o altres. (Vegeu en el rètol duna estació com Cepsa recorre al
bilingüisme en els anuncis sobre joc de mesures, reclamacions i reglament de seguretat)
Emplenar
lenquesta comportava anotar en uns fulls en quina llengua o llengües hi havien
diversos cartells, la retolació, les marques i els noms/preus dels productes. Aquesta
observació és feia en un promig de 20 minuts per àrea en no haver de demanar
informació als treballadors del lloc. Una segona part de lobservació pretenia
captar lús oral de la llengua dels empleats del servei envers la clientela. Aquesta
part estava basada en lús oral espontani que fan en interactuar amb
lobservador. Lentrevista acabava amb unes preguntes adreçades al personal
encarregat de lestabliment i algunes observacions sobre lestat de conservació
i lentorn on era ubicada lestació.
Abans
diniciar el treball de camp es féu algunes comprovacions en diverses àrees de
servei per tal de verificar i corregir el protocol; es van prendre també un conjunt de
fotografies, i fou consultat un expert del sector per tal de no deixar elements importants
fora dels objectius de la recerca. Hi hagué seguidament les reunions de formació de
lequip dentrevistadors a fi dhomogeneïtzar i esclarir els criteris
dobservació a seguir.
1.2.2. Lextracció de la mostra i el treball de camp
Lextracció
de la mostra es féu aleatòriament estratificant-la per comarca. Establerta la llista
final destacions de servei a visitar es va dissenyar sobre el mapa un sistema de
rutes per a dur a terme el treball de camp de la forma més eficient. Es van cobrir la
totalitat d'autopistes, autovies, carreteres nacionals i comarcals, l'eix transversal, i
les estacions situades en aglomeracions urbanes, en centres comercials, cooperatives i
ports esportius. (3)
Es van visitar
les 533 estacions de servei, sha obtingut informació de 513, incloent-hi els punts
de venda existents a determinades superfícies comercials, cooperatives i ports. Algunes
adreces errònies, establiments tancats o abandonats i uns pocs casos que es negaren a
respondre les preguntes i/o dificultaren fer lobservació de lestabliment són
la causa de la vintena de no respostes. |