|
La variable LV també va mostrar una
incidència clara en PG1. Per a Cicle Inicial (gràfic 4), i en consonància amb el
tractament curricular de les llengües, el grup LV català mostra puntuacions relativament
mitjanes o altes en català i en castellà, i clarament baixes en occità, mentre que el
grup LV occità mostra puntuacions força altes en occità i mitjanes en català i
castellà. Només per a occità hi ha diferències significatives, en el sentit que
aquesta llengua es veu desafavorida en LV català. Si observem el que passa a Cicle Mitjà
i Superior (gràfics 5 i 6), ens adonem que només a Cicle Superior hi ha diferències
significatives en comparar els grups LV, i això incideix especialment sobre català i
occità a Cicle Superior. En realitat, el que sesdevé a Cicle Mitjà, i encara més
a Cicle Superior és que el grup LV occità obté les puntuacions més altes per a totes
tres llengües separadament. Al mateix temps, el grup LV català obté mitjanes força
baixes per a català i occità. Dentrada, cal dir que lexplicació
daixò la vam obtindre en observar la composició daquest grup LV quant a CLF:
la majoria de subjectes, en el grup LV català a Cicle Superior, duna manera
significativa quant a distribució de freqüències, són de CLF castellanòfona
monolingüe, la qual cosa feia que aquest grup obtingués resultats baixos a causa de la
manca de flexibilitat del sistema: cada línia descolarització havia estat
concebuda com una tria opcional que en principi havia de respondre a la CLF de cada alumne
(alumnes hispanòfons per a LV castellà, alumnes catalanòfons per a LV català i alumnes
occitanòfons per a LV occità). El que el model no preveia era que LV català fos una
opció escollida majoritàriament per alumnes de CLF hispanòfona (i en general
monolingües). En canvi, la predisposició del personal docent, especialment sensibilitzat
en favor de loccità, fa que lopció LV occità gaudeixi de les condicions
necessàries per al funcionament positiu dun model deducació en llengua
minoritària: es flexibilitza de cara a lacolliment dalumnes que no tenen com
a pròpia aquella llengua.
Gràfic
4. Mitjanes de PG1 per grups LV. Cicle Inicial
Gràfic
5. Mitjanes de PG1 per grups LV. Cicle Mitjà
Gràfic
6. Mitjanes de PG1 per grups LV. Cicle Superior
|