Logotip de la revista Noves SL

Presentació

hemeroteca

bústia

Logo

Sociolingüística catalana


Educació trilingüe a la Vall d'Aran. Una anàlisi en termes d'interdependència lingüística, per Jordi Suïls Subirà, Àngel Huguet Canalís i Xavier Lamuela Garcia


CONTINUA


La variable LV també va mostrar una incidència clara en PG1. Per a Cicle Inicial (gràfic 4), i en consonància amb el tractament curricular de les llengües, el grup LV català mostra puntuacions relativament mitjanes o altes en català i en castellà, i clarament baixes en occità, mentre que el grup LV occità mostra puntuacions força altes en occità i mitjanes en català i castellà. Només per a occità hi ha diferències significatives, en el sentit que aquesta llengua es veu desafavorida en LV català. Si observem el que passa a Cicle Mitjà i Superior (gràfics 5 i 6), ens adonem que només a Cicle Superior hi ha diferències significatives en comparar els grups LV, i això incideix especialment sobre català i occità a Cicle Superior. En realitat, el que s’esdevé a Cicle Mitjà, i encara més a Cicle Superior és que el grup LV occità obté les puntuacions més altes per a totes tres llengües separadament. Al mateix temps, el grup LV català obté mitjanes força baixes per a català i occità. D’entrada, cal dir que l’explicació d’això la vam obtindre en observar la composició d’aquest grup LV quant a CLF: la majoria de subjectes, en el grup LV català a Cicle Superior, d’una manera significativa quant a distribució de freqüències, són de CLF castellanòfona monolingüe, la qual cosa feia que aquest grup obtingués resultats baixos a causa de la manca de flexibilitat del sistema: cada línia d’escolarització havia estat concebuda com una tria opcional que en principi havia de respondre a la CLF de cada alumne (alumnes hispanòfons per a LV castellà, alumnes catalanòfons per a LV català i alumnes occitanòfons per a LV occità). El que el model no preveia era que LV català fos una opció escollida majoritàriament per alumnes de CLF hispanòfona (i en general monolingües). En canvi, la predisposició del personal docent, especialment sensibilitzat en favor de l’occità, fa que l’opció LV occità gaudeixi de les condicions necessàries per al funcionament positiu d’un model d’educació en llengua minoritària: es flexibilitza de cara a l’acolliment d’alumnes que no tenen com a pròpia aquella llengua.

Gràfic 4. Mitjanes de PG1 per grups LV. Cicle Inicial

mitjanes de PG1 per grups LV. cicle inicial

Gràfic 5. Mitjanes de PG1 per grups LV. Cicle Mitjà

mitjanes de PG1 per grups LV. cicle mitjà

Gràfic 6. Mitjanes de PG1 per grups LV. Cicle Superior

mitjanes de PG1 per grups LV. cicle superior


4 de 6