|
Sumari0.
Introducció
1. Resultats
obtinguts
1.1.
Resultats generals
1.2.
Incidència de les variables independents
2. Conclusió
3. Referències
0. Introducció
Cal dir que lorganització del
tractament de les tres llengües en aquell context no ha estat, però, ni unitari ni
invariable al llarg del temps. Actualment, a lescola aranesa tots els alumnes entre
P3 (tres anys dedat) i acabament de Primer Cicle densenyament primari (segon
densenyament primari: entre set i vuit anys dedat) reben lensenyament de
continguts en occità. En els cicles Mitjà (tercer i quart curs) i Superior (cinquè i
sisè curs) densenyament primari (entre els vuit-nou i els onze-dotze anys) totes
tres llengües es troben igualment presents com a vehiculars i cada conjunt de continguts
és ensenyat en una llengua diferent (matemàtiques en castellà, continguts de ciències
naturals en català i continguts de ciències socials en occità; lexpressió
plàstica es fa en francès en aquesta etapa). Aquest disseny resulta de prioritzar una de
les tres possibilitats que a darrers dels anys 80 es donaven quant a llengua vehicular
entre P3 i acabament de Cicle Inicial (castellà, català o occità) a favor de la llengua
autòctona del territori.
Lescola
aranesa es perfilava, a començaments dels anys 90 del segle XX, com un sistema amb tres
vies descolarització entre P3 i lacabament de Cicle Inicial deducació
primària, tot depenent de la llengua vehicular escollida: occità, català o castellà.
En cada línia descolarització es prioritzava la lectoescriptura en la llengua
corresponent i les altres dues llengües hi eren presents com a matèria. Amb la
supressió de la línia descolarització en castellà, la línia
descolarització en català assumia la lectoescriptura en català i lescrit en
castellà i occità hi entrava a lacabament del Cicle Inicial densenyament
primari. En la línia descolartizació en occità, la lectoescriptura en català i
castellà hi entren igualment en el darrer any de Cicle Inicial. Finalment, també la
línia descolarització en català seria suprimida i el disseny quedaria tal com el
tenim avui.
Partint
daixò, en el nostre treball avaluem els coneixements de les tres llengües, en el
curs 1999-2000, en alumnes de Cicle Inicial escolaritzats en occità o en català com a
llengües vehiculars (provinents de lexistència de dues línies quant a llengua
vehicular), i els alumnes de Cicle Mitjà i Cicle Superior escolaritzats en occità,
català o castellà com a llengües vehiculars (provinents de lexistència encara de
les tres línies). Laplicació de proves en tots tres nivells té com a finalitat
lobtenció de dades en sentit progressiu, tot i que no es tracta dun mateix
grup analitzat en tres moments successius sinó de tres grups diferents de nivells
successius, la qual cosa fa que les extrapolacions en sentit diacrònic, tot i ser
lícites, hagin de ser fetes tenint en compte les diferències entre grups quant a
variables independents.
En conjunt,
les dades que hem pogut obtindre mostren la interacció, quant a competència
lingüística assolida, de dos grups de factors: per una part, factors de tipus individual
o sociolingüístic (quocient intel.lectual QI, amb les categories alt,
mitjà, baix-, situació socioprofessional SSP, amb les
categories alta, mitjana, baixa-, condició
lingüística familiar CLF: tres grups monolingües, tres grups bilingües, un grup
trilingüe-), entre els quals la condició lingüística familiar es presentarà com a
més important; i per una altra el model aplicat per lescola quant a tractament
curricular de les llengües, és a dir bàsicament la llengua vehicular LV- de
continguts entre els tres i els vuit anys dedat per a cadascun dels alumnes, amb les
tres categories corresponents: castellà, català,
occità.
La variable
dependent és la competència lingüística en cada llengua: PG en occità, català o
castellà. Les puntuacions sestableixen sobre 100 en proves que inclouen, per una
banda (PG1), exercicis de comprensió oral i escrita, expressió escrita, ortografia,
coneixement de lèxic, de morfologia i de sintaxi, i per una altra (PG2), expressió oral
i exercicis de lectura en veu alta. Les proves de PG1 tenen una mitjana de 90 de
durada i són aplicades a tots els informants, mentre que les de PG2 solen durar al
voltant de 15 i sapliquen a un 25% dinformants. Les dades que oferirem
pertanyen als resultats per a PG1 (els resultats per a PG2 tenen menys validesa en termes
estadístics, però van mostrar contrastos paral.lels als de PG1).
La mostra va
estar formada per 231 alumnes repartits en els deu centres de la vall. |