Les importants dificultats que comporta
la consideració del paràmetre estilístic han fet que un bon nombre de treballs n'hagin
prescindit. D'altra banda, sobre la base de la proposta clàssica de Labov, ha estat
freqüent la creació de noves tipologies que s'adapten millor a les característiques de
la comunitat de parla estudiada. Pradilla (1993a) va definir un contínuum diafàsic amb
quatre contextos d'ús: la narrativa (discurs casual) i l'estil d'entrevista
(discurs acurat), ambdós obtinguts mitjançant la conversa enregistrada, i dos graus de
formalitat aconseguits a través d'una activitat de traducció i la lectura
d'un text. (5)
Ja s'ha fet esment
de la dificultat d'obtenir parla casual en una situació d'observació com és una
entrevista concertada. Si, a més a més, es pretén enregistrar-la, l'artificialitat
augmentarà i amb ella, la formalitat del discurs. Silva-Corvalán (1989:24-35), fent-se
ressò de les crítiques de Wolfson (1976:189-209) a la tècnica de Labov, va arribar a la
conclusió que el quid de la qüestió rau en el fet d'evitar que els parlants
identifiquin la situació de parla proposada com d'entrevista i, alhora, afavorir
la percepció de participació en una conversa social, per "passar
l'estona". Personalment creiem, però, que l'ideal és partir d'una situació
d'entrevista que l'habilitat de l'investigador ha de menar cap a una conversa social.
D'una altra manera, es corre el risc de provocar una situació encara més artificial, que
generi desconcert i recel en l'informant, ja que és molt difícil justificar, d'entrada,
una situació de col.loquialitat i intranscendència amb un magnetòfon enregistrant.
L'assoliment de
l'objectiu fixat passarà, en definitiva, per l'adopció de tot un conjunt d'estratègies,
l'efecte combinat de les quals haurà de proporcionar una mostra suficient de parla
casual. Així, lelaboració duna estratègia daccés als informants que
afavoreixi una actitud receptiva i col.laboradora és un punt essencial que, sens dubte,
marcarà el desenvolupament posterior de lentrevista. Daltra banda, el paper
de lentrevistador serà determinant: caldrà que conegui, doncs, els efectes
lingüístics que el seu comportament pot causar en lentrevistat.
4. La conversa
Aquest apartat de
l'entrevista ha de proporcionar dades pertanyents a dos tipus de discurs: el casual i
l'acurat. Si sabem que la situació creada afavoreix enormement aquest darrer discurs, els
esforços s'hauran de centrar en l'obtenció de narratives, això és, segments de
discurs produïts amb un mínim d'autoobservació i d'autocorrecció.
El tipus de
control que exercirà l'entrevistador en el desenvolupament de la conversa en definirà
tres tipus (Silva-Corvalán 1989:30-35). El extrems seran ocupats per la conversa
lliure, amb un control mínim sobre els temes a tractar, i la conversa dirigida,
prèviament planificada amb rigidesa. La conversa dirigida presentarà una disposició
ordenada de temes a tractar, que es mantindrà inalterable. Una opció intermèdia ens
l'ofereix la conversa semidirigida. Aquesta modalitat permetrà conduir la
interacció cap als temes on l'informant se sent més còmode. La base és un llistat de
mòduls temàtics que inclouen tot un seguit de tòpics particulars o universals. Es
tracta d'una estructuració temàtica flexible, que permetrà alteracions en l'ordre
d'aparició o adaptacions a les característiques específiques dels informants.
Sintetitzem a
continuació la rutina seguida a les converses de les entrevistes sociolingüístiques
fetes per Pradilla (1993a):
A) Arribada al
domicili de l'informant amb l'alumne mitjancer, presentació distesa, explicació de
l'objectiu (social) del treball i justificació de l'enregistrament: poder xerrar
tranquil.lament sense haver de prendre notes.
B)
L'enregistrament començava amb la comprovació de les dades que ja teníem sobre
l'informant, a qui es demanava que fes una descripció detallada del seu entorn familiar.
C) Introducció de
mòduls temàtics:
a)
Escolarització. La gent adulta responia molt bé al tòpic ¿L'escola d'avui és com
la d'abans?.
b) Entreteniments.
Mòdul especialment productiu en el jovent.
c) Ocupació.
Descripció d'una jornada, caracterització de les diverses feines -a la terra, el mar, la
indústria, la llar, l'escola, etc.-.
d) Història.
L'estructura de les històries de vida (Pujadas 1992) dóna molt bons resultats,
sobretot en la gent adulta. Una passejada per moments històrics especialment
transcendents -la guerra civil, la postguerra...- és suficient per fer aflorar una gran
quantitat de records. |