3. Aspectes metodològics
3.1.
Descripció de la mostra
Els subjectes de
la mostra es van seleccionar a través de 5 dels 8 CREDA (Centres de Recursos Educatius
per a Deficients Auditius) existents a Catalunya, concretament els de les províncies de
Girona i Barcelona.
Es van seleccionar
subjectes que tinguessin com a condició indispensable les característiques següents:
Tenir edats
compreses entre 7 i 11 anys d'edat.
Patir sordeses
pregones o severes de tipus prelocutiu (adquirides en estadis previs a l'adquisició del
llenguatge).
No patir cap
altra deficiència associada.
Conservar com a
llengua materna el castellà (independentment de la llengua emprada a l'escola).
Estar
escolaritzats en règim d'integració.
Seguir una
modalitat comunicativa oralista (comunicació oral, sense llenguatges de signes).
La qüestió
d'escollir infants entre 7 i 11 anys d'edat està justificada pel fet de la coincidència
de l'inici en l'escolarització obligatòria i l'adquisició del llenguatge formal. Si
tenim en compte que, generalment, es considera que l'infant sord pateix un retard en
l'adquisició del llenguatge d'uns dos anys, aquesta edat s'apropa considerablement a la
d'inici de l'escolarització en els alumnes més petits de la mostra.
Respecte a
daltres variables personals, es van controlar el nivell intel·lectual (sels
va passar una prova de coeficient intel·lectual, i es van eliminar de la mostra els casos
extrems) i el nivell comunicatiu. Paral·lelament també es van controlar les variables
familiars i socio-culturals dels subjectes.
Finalment,
respecte a les variables escolars, els subjectes de la mostra estaven escolaritzats la
meitat en centres on la llengua vehicular prioritària era el català, i laltre
meitat en escoles eminentment de parla castellana. Digual manera es va controlar la
llengua que fa servir el logopeda amb lalumne sord, la llengua que fa servir el
mestre a classe i la llengua principal de comunicació entre companys, ja que en aquestes
tres situacions lús idiomàtic pot variar del general del centre.
Paral·lelament es
va seleccionar una mostra bessona doïdors el més semblant possible a la del grup
de sords pel que fa a totes les característiques que no tenen relació directa amb el
dèficit, tant personalment com familiarment: edat, sexe, nivell intel·lectual, nivell
sociocultural, condicions escolars... |