|
1. Introducció
1a) Per a molt
lingüistes i especialistes en demografia, el terme llengua materna porta associat
un sentit gairebé de veneració. Per al Govern canadenc, el terme té, com a mínim, una
definició funcional. Per a lEstadística del Canadà, la llengua materna o langue
maternelle és la "primera llengua que saprèn a casa i que es continua
entenent". En altres llocs, lexpressió es perd en històries mitològiques i
en malentesos (1).
1b) Gilbert (1981:
260) només fa referència a "la immigració, lorigen estranger i
lestadística sobre la llengua materna", i no en defineix el terme. Per a
alguns, una bona prova per descobrir la llengua materna és trobar "la llengua amb
què renegues, reses i comptes millor" (2).
1c) Chomsky va
suggerir (1965) que tots els éssers humans tenen un LAD (language acquisition device,
és a dir, un dispositiu daprenentatge de la llengua), que és la tendència natural
per aprendre una llengua. De fet, un nen ha de tenir un coeficient intel·lectual molt
baix o ha destar privat de tot contacte social per no aprendre una llengua humana.
Quina posició pren una població bilingüe i "minoritzada" com la de Catalunya
en aquest univers teòric de contradiccions, anècdotes i rondalles? Les dades de què
disposem indiquen que la dicotomia tradicional llengua materna/llengua paterna no té una
correspondència clara amb la realitat del Principat. Si prenem la visió
"nativista" del nen programat genèticament i la mare com la millor mestra de
llengua (Moerk, 1992: 185) com a pols oposats, descobrim que els nens catalans no poden
situar-se fàcilment en cap daquestes dues categories. Tampoc no podem afirmar que
els catalans tinguin un LAD més avançat que el dels seus homòlegs americans totalment
monolingües.
1d) Així, el model
de llengua materna no és lapropiat per a aquest marc bilingüe de Catalunya (i,
cada vegada més, multilingüe). A continuació, examinarem quatre figures individuals:
la mare
el pare (menys
present) (3)
la figura de la
mainadera, que pot ser 1) un/a cangur, 2) una senyora de fer feines (que també tingui
cura dels fills), una minyona o criada que estigui més estona vigilant els nens que la
senyora de fer feines.
2) La guarderia
també forma part del context lingüístic. Més endavant examinarem detalladament la
guarderia/parvulari.
2a) Com va comentar
un treballador del Govern català, quan els pares es passen més de vuit hores fora de
casa, "potser shauria de parlar més de llengua de la guarderia que de
llengua materna" (4). La majoria de catalans viuen en el
context urbà de làrea metropolitana de Barcelona. En aquesta àrea de lloguers
alts, moltes famílies amb dos sous contracten membres que no són de la família perquè
tinguin cura dels seus fills (i, per tant, hi parlin). La senyora de fer feines acostuma a
tenir-hi un paper important. Cap al 1984, com a mínim el 33% de les dones espanyoles
havia entrat al mercat laboral (i suposem que aquesta quantitat era superior a Catalunya).
Amb un mínim del 33% de les dones catalanes treballant en leconomia regular
(formal), qui té cura dels fills? (5).
2b) A mesura que
leconomia submergida va esdevenir lopció de cada vegada més dones, la taxa
de desocupació oficial va pujar fins al 22% a mitjan anys vuitanta. No hi ha cap dada que
indiqui que, en molts casos, quan les dones treballaven en feines "submergides",
els marits desocupats tenien cura dels nens. Un home que cobrava el subsidi datur
guanyava més tenint la muller treballant en leconomia submergida que en
leconomia formal: laugment documentat dingressos familiars podia posar
en perill laccés als beneficis del Govern. Els espanyols que no paguen impostos
però que depenen dalgú altre que és contribuent, també poden fer ús del sistema
públic datenció sanitària, la Seguretat Social. A mesura que les dones
sanaven introduint al món laboral i dacord amb el meu informe i amb
altres fonts moltes més dones entraven a treballar en guarderies, com a cangurs i
de senyores de fer feines amb responsabilitats de mainadera. Aquells temps en què era
làvia, la tieta o fins i tot una mainadera diària qui tenia cura dels nens, estan
en decadència a Catalunya. |