|
4.1. Resultats descriptius
L'ús del català
augmenta respecte a fa 8 anys. Si ho concretem en dades, podem dir telegràficament que
trobem que els alumnes trien respondre l'enquesta en català un 4,90% més. L'aprenentatge
del català com a primera llengua puja en els alumnes, en les mares i en els pares: un
13,8%, un 7,13% i un 4,63%, respectivament. El nombre de progenitors que només han après
el castellà baixa substancialment: d'un 2,90% en el cas dels pares i d'un 8,60 en el cas
de les mares. El percentatge de mares dels alumnes nascudes a Catalunya augmenta d'un
11,9%, i el dels pares, d'un 12,8%. La transmissió intergeneracional del català puja
sempre que és possible -no ho pot fer quan els dos progenitors són catalanoparlants
perquè sempre es transmet el català-: un 8,8% (pare catalanoparlant-mare
castellanoparlant), un 24,4% (pare castellanoparlant-mare catalanoparlant) i un 7,6% quan
els dos són castellanoparlants. És molt significatiu que en aquest darrer cas cada any
hagi augmentat quasi un 1,1%.
Els grups de
catalanoparlants pugen considerablement: 4% els catalanoparlanats exclusius i 7,50% els
que parlen més català (amb alumnes provinents del grup que parla més castellà), per
contra, el de castellanoparlants exclusius ho fa molt lleugerament (0,30%).
4.2. Resultats explicatius
4.2.1. Correlacions, anàlisi discriminant i anàlisi de regressió múltiple
En l'epígraf dels
objectius hem vist que la investigació pretenia tornar a delimitar les
principals variables que afavorien lús de les llengües i, seguint el model teòric
proposat, s'han obtingut els resultats següents:
Quadre 5.
Comparació de les dues recerques (1993-2000)
|
1993 |
2000 |
Mostra
Nombre
denquestes: |
Representativa de 2n de BUP
de tot Catalunya
432 |
Representativa de 1r de
Batxillerat de tot Catalunya
443 |
Fiabilitat de les escales de
lenquesta segons el nombre dítems ( ): |
0,9751 (121), 0,9770 (112), 0,9613 (84),
0,9653 (82) |
0,9768 (123), 0,9561 (141), 0,9484 (15)
, 0,9221 (49) |
Principals correlacions amb lús
del català: |
- representació del castellà
.-846
-representació
del català
.824
-xarxa social en
català
.783
-xarxa social en
castellà
.-536 |
-representació del castellà
.-868
-xarxa social en
castellà
.-854
-representació
del català
.833
-xarxa social en
català
.824 |
-Principals variables de la funció de
lanàlisi discriminant respecte a lús:
-Casos ben
classificats amb
lanàlisi
discriminant: |
-representació del castellà
-xarxa social en
català
-identitat
-xarxa social en
castellà
-representació
del català
83,8% |
-representació del castellà
-xarxa social en
castellà
-xarxa social en
català
-identitat
72,3% |
Principals variables predictores de
lús del català segons lanàlisi de regressió múltiple: |
-representació del castellà
-xarxa social en
català
-identificació
amb catalanop.
-llengua dels
pares |
-representació del castellà
-xarxa social en
català
-xarxa social en
castellà
-identitat |
|