Logotip de la revista Noves SL

Presentació

hemeroteca

bústia

Logo

Sociolingüística catalana


Evolució dels usos i de les representacions socials de les llengües a Catalunya (1993-2000), per Ernest Querol


CONTINUA


4.1. Resultats descriptius

L'ús del català augmenta respecte a fa 8 anys. Si ho concretem en dades, podem dir telegràficament que trobem que els alumnes trien respondre l'enquesta en català un 4,90% més. L'aprenentatge del català com a primera llengua puja en els alumnes, en les mares i en els pares: un 13,8%, un 7,13% i un 4,63%, respectivament. El nombre de progenitors que només han après el castellà baixa substancialment: d'un 2,90% en el cas dels pares i d'un 8,60 en el cas de les mares. El percentatge de mares dels alumnes nascudes a Catalunya augmenta d'un 11,9%, i el dels pares, d'un 12,8%. La transmissió intergeneracional del català puja sempre que és possible -no ho pot fer quan els dos progenitors són catalanoparlants perquè sempre es transmet el català-: un 8,8% (pare catalanoparlant-mare castellanoparlant), un 24,4% (pare castellanoparlant-mare catalanoparlant) i un 7,6% quan els dos són castellanoparlants. És molt significatiu que en aquest darrer cas cada any hagi augmentat quasi un 1,1%.

Els grups de catalanoparlants pugen considerablement: 4% els catalanoparlanats exclusius i 7,50% els que parlen més català (amb alumnes provinents del grup que parla més castellà), per contra, el de castellanoparlants exclusius ho fa molt lleugerament (0,30%).

4.2. Resultats explicatius

4.2.1. Correlacions, anàlisi discriminant i anàlisi de regressió múltiple

En l'epígraf dels objectius hem vist que la investigació pretenia tornar a delimitar les principals variables que afavorien l’ús de les llengües i, seguint el model teòric proposat, s'han obtingut els resultats següents:

Quadre 5. Comparació de les dues recerques (1993-2000)

 

1993

2000

Mostra

Nombre d’enquestes:

Representativa de 2n de BUP de tot Catalunya

432

Representativa de 1r de Batxillerat de tot Catalunya

443

Fiabilitat de les escales de l’enquesta segons el nombre d’ítems ( ):

0,9751 (121), 0,9770 (112), 0,9613 (84), 0,9653 (82)

0,9768 (123), 0,9561 (141), 0,9484 (15) , 0,9221 (49)

Principals correlacions amb l’ús del català:

- representació del castellà

.-846

-representació del català

.824

-xarxa social en català

.783

-xarxa social en castellà

.-536

-representació del castellà

.-868

-xarxa social en castellà

.-854

-representació del català

.833

-xarxa social en català

.824

-Principals variables de la funció de l’anàlisi discriminant respecte a l’ús:

-Casos ben classificats amb

l’anàlisi discriminant:

-representació del castellà

-xarxa social en català

-identitat

-xarxa social en castellà

-representació del català

83,8%

-representació del castellà

-xarxa social en castellà

-xarxa social en català

-identitat

72,3%

Principals variables predictores de l’ús del català segons l’anàlisi de regressió múltiple:

-representació del castellà

-xarxa social en català

-identificació amb catalanop.

-llengua dels pares

-representació del castellà

-xarxa social en català

-xarxa social en castellà

-identitat


5 de 10