|
Sumari 1. Introducció
2. Objectius
3. Un nou marc teòric
3.1.
Els models sociolingüístics
3.2.
La institució jurídica de la representació
3.3.
Les representacions socials
3.4.
La teoria de la vitalitat etnolingüística
3.5.
La teoria de les catàstrofes
4.
Resultats
4.1.
Descriptius
4.2.
Explicatius
4.2.1.
Correlacions, anàlisi discriminant i anàlisi de regressió múltiple
4.2.2.
Les tècniques d'inducció per grafs (SIPINA)
4.3.
Predictius
4.3.1.
Les previsions de pertinença a un grup lingüístic
4.3.2.
Les previsions d'evolució dels grups lingüístics des del 1993
5.
Conclusions
6.
Bibliografia
1. Introducció
Les recerques es
poden classificar segons les finalitats que es proposen, nosaltres dividirem les de la
sociologia de la llengua seguint aquest criteri. A grans trets considerarem que n'hi ha de
tres menes: les que se centren en la descripció dels usos de les llengües, les
que en pretenen l'explicació i, finalment, aquelles que en volen arribar a la predicció.
Les primeres, les que es proposen descriure, bàsicament se centren en els coneixements
que els habitants d'un territori tenen de la llengua menys afavorida i en l'ús que en
fan. L'explicació d'aquests usos ja no és una recerca tan sovintejada com l'anterior i,
quan s'hi arriba, se centra habitualment en el concepte d'actitud lingüística, que
aconsegueix un índex d'explicació de l'ús al voltant del 10%. Rarament s'accedeix,
però, a l'últim esglaó i, quan es fa, massa sovint es tendeix cap a l'endevinació més
que no pas cap a la predicció fonamentada.
Els resultats
d'aquests tres nivells de recerca, òbviament, es veuen afectats pels diferents contextos
de les llengües que s'estudien, fet que dificulta el coneixement dels factors que fan
decidir les persones a parlar una llengua o una altra. La nostra investigació s'ha
centrat a Catalunya i ens hem proposat estudiar-hi els usos de les llengües des dels tres
punts de vista comentats: la descripció, l'explicació i la predicció. Per al primer, no
ens han calgut gaires innovacions, hem seguit el mètode habitual de recerca. Ara bé, per
al segon i per al tercer hem hagut de bastir un nou model que pensem que tindrà validesa
per als contextos sociolingüístics més variats. El veurem en el punt tercer.
2. Objectius
Respecte al nivell
de la descripció, volem conèixer l'evolució dels usos dels estudiants de 16 anys de
Catalunya des del 1993 al 2000. Pel que fa a l'explicació, ens interessa saber si les
principals variables que vam determinar que afavorien l'ús del català al 1993 han
canviat en l'actualitat o no. I respecte a la predicció, comprovarem en quina mesura les
propostes que fèiem fa 8 anys s'han complert. Al capdavall, doncs, pretenem poder
corroborar novament la nostra proposta teòrica, cosa que ja vam aconseguir a Catalunya,
el 1993 i al País Valencià el 1998 (Querol, 1999 i 2000).
3. Un nou marc teòric
Atesos els pobres
resultats obtinguts amb el concepte d'actitud lingüística que comentàvem, a finals dels
anys vuitanta, ens vam marcar la fita de cercar un nou mètode per abordar l'estudi dels
processos de substitució (o de reversió) lingüística (1) que augmentessin les correlacions
(és a dir, les covariacions) entre l'ús de les llengües i els nous conceptes que
havíem de proposar. Ens calia començar, doncs, fent una anàlisi del paradigma de la
sociologia de la llengua i dels models més estesos en els seus estudis, tot aprofitant
les aportacions de la filosofia de la ciència (2). |