|
Considerat
aïlladament, el nombre total dUIR produït per cada un dels tres grups a la
seqüència de conversa, progressa de forma constant dun grup a laltre: els
alumnes del grup A (menys de 18 mesos destada) produeixen un total de 762 UIR, els
del grup B (18-36 mesos) en produeixen 1.152 i els del grup C (més de 3 anys
destada) en produeixen 1860. També resulta interessant comprovar com fins als tres
anys destada a Catalunya, la proporció dUIR produïdes totalment en castellà
es manté constant (al voltant dun 15%), mentre que al grup C pràcticament
desapareix aquest recurs.
El progrés de la densitat
del discurs --relació entre el nombre total dUIR produïdes i el nombre total
de torns de paraula acumulat en el grup-- també resulta molt clar. Els alumnes del grup A
aconsegueixen una densitat mitjana del 39% (54% si hi afegim les UIR en castellà), és a
dir que necessiten entre dos i tres torns per completar cada informació rellevant. Al
grup B, la densitat és del 54% (67% afegint les UIR en castellà) o, dit daltra
manera, necessiten més dun torn de paraula per completar cada informació.
Finalment, al grup C, la densitat saproxima molt al 100%, és a dir que cada torn de
paraula aportaria, com a mitjana, una informació rellevant.
I també lautonomia
del discurs millora clarament. El nombre de torns de paraula que contenen 3 o més UIR
enllaçades, passa de 24 al grup A, a 64 en el grup B i 147 al grup C.
Aquest progrés en la
producció de discurs es dóna també en el desenvolupament temàtic i en laparició
delements discursius de qualitat (extensions temàtiques, aportació de detalls o
anècdotes, etc.), de forma que es pot observar una millora clara de la competència
discursiva en els alumnes, segons el temps que fa que van arribar a Catalunya.
Les diferències són
especialment marcades en els tipus discursius de conversa, explicació de festes i dilema.
Lexplicació dun programa de TV o pel·lícula, especialment, o de les normes
dun joc, en menor grau, confirmen la hipòtesi de tenir un grau de dificultat
superior, per a tots els alumnes. |