Logotip de la revista Noves SL

Presentació

hemeroteca

bústia

Logo

Sociolingüística catalana


L'adquisició del català en alumnes d'origen marroquí a l'ensenyament obligatori,
per Lluís Maruny Curto i Mònica Molina Domínguez


CONTINUA


Considerat aïlladament, el nombre total d’UIR produït per cada un dels tres grups a la seqüència de conversa, progressa de forma constant d’un grup a l’altre: els alumnes del grup A (menys de 18 mesos d’estada) produeixen un total de 762 UIR, els del grup B (18-36 mesos) en produeixen 1.152 i els del grup C (més de 3 anys d’estada) en produeixen 1860. També resulta interessant comprovar com fins als tres anys d’estada a Catalunya, la proporció d’UIR produïdes totalment en castellà es manté constant (al voltant d’un 15%), mentre que al grup C pràcticament desapareix aquest recurs.

producció de discurs en conversa

El progrés de la densitat del discurs --relació entre el nombre total d’UIR produïdes i el nombre total de torns de paraula acumulat en el grup-- també resulta molt clar. Els alumnes del grup A aconsegueixen una densitat mitjana del 39% (54% si hi afegim les UIR en castellà), és a dir que necessiten entre dos i tres torns per completar cada informació rellevant. Al grup B, la densitat és del 54% (67% afegint les UIR en castellà) o, dit d’altra manera, necessiten més d’un torn de paraula per completar cada informació. Finalment, al grup C, la densitat s’aproxima molt al 100%, és a dir que cada torn de paraula aportaria, com a mitjana, una informació rellevant.

densistat discursiva en conversa

I també l’autonomia del discurs millora clarament. El nombre de torns de paraula que contenen 3 o més UIR enllaçades, passa de 24 al grup A, a 64 en el grup B i 147 al grup C.

autonomia en conversa

Aquest progrés en la producció de discurs es dóna també en el desenvolupament temàtic i en l’aparició d’elements discursius de qualitat (extensions temàtiques, aportació de detalls o anècdotes, etc.), de forma que es pot observar una millora clara de la competència discursiva en els alumnes, segons el temps que fa que van arribar a Catalunya.

competència discursiva suficient + bona per grups

Les diferències són especialment marcades en els tipus discursius de conversa, explicació de festes i dilema. L’explicació d’un programa de TV o pel·lícula, especialment, o de les normes d’un joc, en menor grau, confirmen la hipòtesi de tenir un grau de dificultat superior, per a tots els alumnes.


4 de 10