|
Sumari
1. Mostra
2. Metodologia
d'obtenció de les dades
3.
Metodologia d'anàlisi de les dades
4. Usos
lingüístics dels alumnes marroquins de la mostra
5.
Resultats en relació amb les variables estudiades
6.
Resultats pel que fa al procés d'adquisició del català per part dels alumnes d'origen
marroquí a l'ensenyament obligatori
7.
Proposta d'etapes en el procés d'adquisició del català
Girona, el Baix
Empordà i concretament Palafrugell, tenen una concentració important dimmigrants
econòmics procedents del Marroc. Al conjunt de les escoles de Palafrugell, hi havia, el
febrer de 2000, un 10,2 % dalumnes marroquins, amb una distribució desigual.
Constitueixen el grup més nombrós, amb diferència, del conjunt dalumnes nascuts a
lestranger. Larribada daquests alumnes sinicia abans del 90, però
saccentua a partir del curs 1993-94, arran de la Llei de reagrupament familiar que
va permetre larribada progressiva de molts fills dimmigrants.
La primera
intenció en plantejar-nos aquesta recerca era la destudiar el procés real
dadquisició del català per part daquests alumnes. Veure quines regularitats
i quines etapes shi poden trobar i quines són les principals dificultats que troben
aquests alumnes en el procés daprenentatge del català, tal com lhan fet a
lescola. El coneixement del procés dadquisició del català podria ser una
contribució per a la millora dels recursos organitzatius i didàctics destinats als
alumnes que sincorporen al sistema educatiu català.
En segon lloc,
preteníem estudiar els resultats de ladquisició del català per part
daquests alumnes, en termes de competència comunicativa en diversitat de discursos
i de textos. El grau de competència assolit podria ser un indicador de les possibilitats
dèxit escolar i promoció acadèmica.
1.
Mostra
Es van seleccionar
25 alumnes de primària (un 12 % del total de 214 alumnes marroquins escolaritzats a
Primària) i 24 alumnes dESO (un 24 % dels alumnes marroquins dESO), tots ells
de la zona escolar de Palafrugell. Els alumnes tenien entre 8 i 17 anys i estaven
escolaritzats als nivells que hi ha entre tercer de primària i quart dESO.
Es van seleccionar
sis alumnes de cada un dels cursos tercer, quart, cinquè i sisè de Primària i primer,
segon, tercer i quart dESO. Excepcionalment, a cinquè de primària es va afegir un
setè alumne, que feia el total de 49 alumnes de la mostra. Els alumnes menors de 8 anys
no es van incorporar per raons metodològiques, atès que haurien requerit un disseny
diferent de la recerca.
Es van fer tres
grups segons el temps transcorregut des de la seva arribada a Catalunya. Així, a cada
nivell escolar, dos alumnes havien arribat feia menys de 18 mesos (grup A), dos més, feia
entre 18 i 36 mesos (grup B) i els altres dos, feia més de tres anys que eren a
lescola (Grup C). Tots ells eren nascuts al Marroc i havien arribat directament a
Palafrugell. Cada grup, doncs, comptava amb 16 alumnes, excepte el grup A amb 17.
Hi havia 18 noies
i 31 nois. El desequilibri es va produir en el grup C (tres noies i tretze nois), i es
donava en el conjunt de la població estudiada. Això podria fer pensar que les noies han
anat arribant a Catalunya més tard que els nois, en els processos de reagrupament
familiar.
2.
Metodologia d'obtenció de les dades
Els objectius de
la recerca implicaven lexploració de competències de comprensió i expressió en
el discurs oral i en textos escrits. Com a referència, es va triar el nivell dun
cicle mitjà de primària, que es considera aproximadament equivalent al nivell, en
adults, de lalfabetització funcional. La possibilitat dincloure un grup de
control, amb alumnes no immigrants, es va desestimar per limitacions materials i temporals
de la recerca.
Pel que fa als
textos escrits, es van triar dentre els propis del cicle mitjà de Primària: un
text narratiu, la faula de La guineu i el corb, una notícia periodística sobre
larribada duna girafa jove al Zoo de Barcelona i un text expositiu sobre els
aeroports. Tots ells, extrets de llibres de text o de proves davaluació usades en
aquest nivell escolar. Només en el cas del text narratiu, es va triar un text alternatiu,
destructura i complexitat força similar, per als alumnes més grans, a partir de
segon dESO, per tal devitar que el poguessin considerar infantil.
Pel que fa als
aspectes discursius, orals, es va dissenyar una situació comunicativa dentrevista
nen / adult, feta sempre individualment, en el marc escolar, amb gravadora i en to
informal. No és una situació quotidiana, però es dóna amb normalitat en el context
escolar i lexperiència professional indica que és una situació en la qual la
majoria dels alumnes del cicle mitjà es mostren competents.
L'entrevista
contenia:
Una conversa
orientada a recollir informació diversa sobre l'alumne i el seu entorn: circumstàncies
familiars, activitats i interessos escolars, familiars i extraescolars, sobre els seus
usos lingüístics. Aquesta seqüència conté, com a mitjana, entre tots els alumnes de
la mostra, uns 125 torns de paraula per cada alumne.
Una seqüència
de narració centrada en l'explicació d'alguna festa popular remarcable, triada per
l'alumne. Per les dates de les entrevistes (entre febrer i maig de 1999), la majoria va
triar la festa del xai, però d'altres van triar el Carnestoltes i d'altres un casament al
Marroc.
|