|
7. Proposta d'etapes en el procés
d'adquisició del català
Atesos els
resultats, semblaria que cal reformular la hipòtesi inicial sobre les etapes en el
procés dadquisició del català. Una possible descripció de les etapes més
característiques, en els alumnes marroquins, podria ser la següent:
Primer
any destada: adquisició duna comprensió bàsica dels enunciats en
català més habituals en la vida quotidiana i en el context escolar. Adquisició
progressiva duna capacitat dexpressió en català, encara que en formes poc
gramaticals, i en contextos quotidians i fortament contextualitzats.
Segon
i tercer any destada: adquisició progressiva de la competència oral en
situacions de conversa i narració de fets viscuts. Manteniment del castellà com a
llengua intermediària que facilita lexpressió en català, per la seva presència
en contextos no escolars: carrer, mitjans de comunicació, etc. Encara limitacions en
altres tipus de discurs, els més pròpiament formals i acadèmics, que requereixen més
riquesa lèxica, termes més específics, etc.
De
tres a cinc anys destada: consolidació de lexpressió oral en temes
progressivament diversos i complexes. Adquisició de competència en lectura i escriptura
de textos narratius i informatius senzills, a nivell dalfabetització funcional.
A
partir dels cinc anys destada: adquisició duna competència
comunicativa oral i escrita en diversitat de tipus de discurs i en textos expositius, que
els obre la possibilitat daccés als contextos educatius formals, en condicions de
relativa igualtat amb els nadius.
Lluís Maruny Curto.
EAP del Baix Empordà. lmaruny@pie.xtec.es
Mònica Molina Domínguez. École Normale Supérieure, Université de
Yaoundé, Camerun |