|
Sumari1. Introducció i
objectius
2. Disseny i realització del treball de
camp
3. Usos lingüístics a les benzineres,
resultats per àmbits, territori i marca
1. Introducció i objectius
A lestiu de
2000 hi ha a Catalunya més d'un miler d'estacions de servei (1). El sector dels carburants, a
diferència daltres sectors productius, comercials o de serveis --privats o
públics--, no ha estat fins avui objecte danàlisis sociolingüístiques. Ara bé,
a larticle 32.1 de la Llei de Política Lingüística sexplicita que "les
empreses i els establiments dedicats a la venda de productes o a la de serveis que
desenvolupen llur activitat a Catalunya han destar en condicions de poder atendre
els consumidors i consumidores quan sexpressin en qualsevol de les llengües
oficials de Catalunya". Aquesta llei preveu també que "la senyalització
de caràcter fix i els documents doferta de serveis per a les persones usuàries i
consumidores dels establiments oberts al públic han destar redactats almenys en
català" (article 32.3).
El sector de
carburants és molt actiu en els àmbit comercial i comunicatiu; a les àrees de servei
sestableix una intensa relació i comunicació sonora, escrita i oral entre
clients-venedors, entre clients-clients durant la qual abunden tot de missatges
orientadors i propagandístics mitjançant logos, columnes publicitàries on hi ha la
marca de la companyia, el nom i el preu dels productes, lhorari i la forma de
serveis horari de dia o les 24 hores, amb personal de servei o a règim
dautoservei--, a més daltres informacions que trobem tot just a
lentrada de la benzinera. Arribats sota les marquesines, prop de les màquines
expenedores, topem de nou amb una altra sèrie de missatges en forma de rètols i cartells
on sens indica el funcionament dels sortidors, de les màquines i mànegues, a més
dels productes que són ofertats en aquell moment. Un cop servits pel personal de
lestabliment --o autoservits--, a làrea de la Caixa, a loficina, al
magatzem, bar o botiga som de bell nou objecte del reclam publicitari, de productes
bàsics sovint, les més de les vegades dadditius o altres recanvis per al vehicle.
No deixem el recinte sense adonar-nos de la possibilitat de controlar la pressió
daire, afegir aigua al radiador, rentar el vehicle, adquirir alguna cosa per
menjar/beure o passar pels urinaris. Per tant, des daspectes diversos, la llengua
és molt present als diversos àmbits duna estació de servei, ara en termes de
salutació i dinformació oral, escrita o pictogràfica, adés mitjançant una
variada retolació comercial, informativa i publicitària.
A més
dactiu en l'àmbit comunicatiu, el sector dels carburants està permanentment en
expansió, va renovant les instal·lacions alhora que amplia loferta de serveis.
Sincrementa el parc mòbil, duna part, simplanten de laltra noves
àrees de servei amb lobertura i transformació de la xarxa viària, i el carburant
va esdevenint, en l'àmbit comercial, un producte de més, vendible al consumidor que es
desplaça per fer les compres a alguna de les grans superfícies comercials. A
lantic monopoli, qui li havia de dir que amb la liberalització del sector podria
mantenir un gran control del mercat, mitjançant primfilades estratègies
doligopoli!
El grup Repsol,
Campsa i Petronor controla a Catalunya entre el 35-40% de les benzineres. Laltra
gran petroliera espanyola, Cepsa/Elf, manté el control, sovint sota forma
dabanderament, del voltant del 13% del mercat català. Amb més/menys la meitat de
les benzineres, mantenen implantada de temps, entre ambdós grups, una presència molt
uniforme per tot el territori.
Amb una
cinquantena de punts de venda, lempresa catalana Petrocat té una quota de mercat
que sacosta al 4%, índex semblant al de la nord-americana Shell i al de la italiana
Agip (3,3%). Dentre les companyies estrangeres, destaquen langlesa BP i la
francesa Total/Fina amb índexs propers al 7% cadascuna. Cobreix la ¼ part del mercat
restant tot de petites empreses amb un o més punts de venda, la titularitat de les quals
són associacions, cooperatives, cadenes de supermercats i/o particulars.
És poc usual
entrar en una àrea de servei on no hi hagi, a més, una botigueta tot terreny, "laltra
farmàcia de torn" com se lha definida també, amb aquells articles bàsics
que poden necessitar-se en qualsevol moment. És freqüent trobar-hi una mini barra de
bar, restaurants i fins i tot hotel en algun indret, al costat daltres
instal·lacions més relacionades amb el manteniment del vehicle, tallers de reparació de
pneumàtics, venda de recanvis, trens de rentat, o aparcaments espaiosos per a camions,
sobretot a lautopista. Finalment, tota la xarxa viària és lloc de trànsit per a
les diligències dels nostres dies, i les benzineres són "parada i fonda" del
transport rodat, aeri o marítim, alhora que centres de relació i de comunicació entre
els passatgers i el personal encarregat del servei.
Aquesta relació
entre lestació de servei i el client/usuari sempre es vehicula mitjançant un pilot
de missatges escrits, orals o sonors, emesos sota formes diverses: rètols, cartells,
avisos i pictogrames. Va estenent-se el recurs al pictograma i/o a formes i termes de
difícil categorització a nivell lingüístic, la qual cosa dificulta fins i tot que un
observador professional arribi a saber si són emesos en català, castellà o en alguna
altra llengua.
Discernir en quina
llengua estan redactats tot de rètols, cartells, anuncis i comunicacions internes o
externes, escrites o orals fou un dels objectius de la recerca. També contrastar com
varien aquests usos, detectar els dèficits del català en funció de variables com el
tipus i lindret on està ubicada lestació, la marca i/o la titularitat de
lestabliment, alhora que establir un valor índex per tal de facilitar
levolució, el seguiment i lavaluació dels usos lingüístics al sector. |