|
Del
fet de loficialitat duna llengua sen desprèn:
- La presumpció del coneixement.
- El dret del ciutadà a ser atès
per ladministració en aquesta llengua (inclosos els registres oficials).
- Que aquesta llengua sigui
com a mínim matèria densenyament per tal que els ciutadans puguin
aprendre-la a lescola.
Considera que el català hauria
de ser considerat oficial arreu de lEstat, no només a Catalunya (no de manera
indiscriminada, però). Exposa com a exemple la caòtica situació del personal que
treballa en ladministració de justícia i la valoració o exigència del
coneixement del català entre els diversos cossos. La taula rodona de la tarda va
iniciar-se amb un brevíssim però detallat resum del que shavia dit el matí.
M. Solé
exposa que un dels objectius del CPNL és treballar per a evitar lexclusió social
per motiu de llengua fent-la assequible al conjunt de la població. Exposa les activitats
actuals per tal dassolir aquest objectiu. Les noves tecnologies de la informació i
la comunicació (TIC) permeten incrementar leficàcia i leficiència de les
actuacions en posar-les a labast de tot el personal del CPNL.
A. Branchadell
creu que la situació actual planteja diversos problemes:
- Desaparició de la comunitat
lingüística catalanoparlant (no la considera imminent).
- Disgregació o fragmentació de
la comunitat lingüística catalana. Se solucionaria si lEstat acceptés la unitat
de la llengua catalana.
- Degradació de la llengua
(dialectalització o satel·lització respecte del castellà).
- Desmobilització de la població
que estava en pro del català.
- Divisió social per motiu de la
llengua a Catalunya.
- Devaluació del valor funcional
del català.
Discrepa dels catastrofistes i
abona la validesa dels estudis fets des de lAdministració. Proposa explotar més el
tema dels drets en els plantejaments de PL. Creu que cal elevar el marc de la qüestió de
la PL de la regió a lestat, amb un canvi de discurs i de paradigma. No es pot
demanar loficialitat a Europa abans de demanar-la a lEstat.
J. Torres creu
que el problema més greu per al català es troba en lús interpersonal, que va
retrocedir els anys 60 i 70
Consideracions
estratègiques
- Traspàs de la responsabilitat
del procés de NL de la societat civil a lAdministració.
- LAdministració ja quasi
ha tocat sostre en les seves possibilitats. Cal que els sectors més sensibilitzats li
prenguin el relleu, el testimoni.
- Si la societat no segueix
lAdministració, aquesta és insuficient per a culminar el procés.
Consideracions
tàctiques
- Creu que lincrement de
lús del català es troba limitat per la manca de manteniment del català per part
dels catalanoparlants. Proposa, com a solució, lincrement del bilingüisme passiu.
M. Pueyo creu
que som en una situació de minorització. Tots els nostres mals arrenquen de Felip V,
milloren una mica durant la Renaixença, tot i que les classes que li donen suport són
les mateixes que voten les lleis espanyoles. La implantació (i la difusió) de la llengua
oficial deu molt al procés generalitzat dalfabetització, al servei nilitar, els
moviments de població, i després de 1950, per la difusió generalitzada de la
televisió.
- Ara que dominem el sistema
educatiu, resulta que ja no és aquesta la finestra per la qual ens arriba el coneixement
del món. Ho fa la televisió! Encara bo que estem accedint a les noves TIC, en un moment
desclat.
- Limitació: poques relacions
entre les diferents autonomies de llengua catalana.
- Pèssima imatge de Catalunya, de
la PL catalana, dels catalans, del Govern de la Generalitat com a conseqüència del seu
continu regateig.
- Fatiga i interès limitat de la
societat catalana pel tema de la llengua, de la NL i de la PL.
- Apropiament de noms prestigiosos
per part dels nostres adversaris.
|