El
gràfic següent mostra com és de diferent la competència lingüística segons
ledat dels catalans el 1996:
Font:
Elaboració pròpia a partir de dades facilitades per lIDESCAT
Lanàlisi diacrònica per
franges dedat ha permès avaluar levolució del coneixement del català al
llarg dels darrers 10-15 anys. Aquesta anàlisi ha permès constatar que els canvis més
significatius afecten les cohorts més joves durant la seva etapa densenyament
obligatori. La resta de la població de Catalunya ha conegut uns avenços molt lents, fins
i tot amb retrocessos en alguns sectors i per a determinades habilitats. Es detecta per
tant una estreta connexió entre escolarització i difusió del coneixement del català,
de manera que laprenentatge escolar es confirma com la primera via
daprenentatge de la llengua. Aquesta connexió fa que els dèficits entre la
població adulta només es redueixin de forma extremament gradual, i pot comportar
conseqüències molt i molt negatives per a la integració de possibles onades
migratòries en un futur immediat.
Finalment, lanàlisi del
coneixement de català per edats i àrees geogràfiques ha permès constatar que les
quatre zones radials segueixen unes línies evolutives paral·leles i similars a les de la
mitjana del país, tot i que amb ritmes diferents. Catalunya sense la Regió 1a es
confirma com la zona líder en el coneixement de català, sobretot en les edats adultes,
però la ciutat de Barcelona lencalça de prop i larriba a superar en les
edats més joves. Per sota daquestes dues, la Regió 1a sense lAMB se situa
prop de la mitjana catalana. LÀrea Metropolitana de Barcelona sense la capital es
confirma com la zona del país amb dèficits més importants a totes les edats, malgrat la
remuntada espectacular que shi registra durant el període escolar.
En resum: la població infantil
i adolescent del Principat sembla avançar cap al coneixement normalitzat del català en
les seves quatre habilitats lingüístiques; per contra, la resta de la societat progressa
molt més lentament en aquesta direcció. Les profundes deficiències en els coneixements
de català de la població catalana adulta la situen encara a gran distància de qualsevol
comunitat lingüística mínimament normalitzada del seu entorn cultural.
Llengua i
sexe
Els estudis sociolingüístics
anteriors ja havien detectat que les diferències en el coneixement del català al
Principat segons la variable sexe són poc significatives, i que aquest coneixement és
lleugerament més elevat entre els homes que entre les dones. Hem detectat algunes
excepcions a aquesta tendència tant a comarques com a les zones radials.
En termes globals però
no en totes les demarcacions territorials, és en la capacitat lectora on apareixen
les diferències més rellevants entre sexes. La capacitat descriure atreu
latenció també en detectar-hi diferències força acusades en lanàlisi
comarcal. Tan sols tècniques danàlisi més aprofundides i més acotades
geogràficament permetrien aclarir algunes daquestes tendències. |