Logotip de la revista Noves SL

Presentaciˇ

hemeroteca

b˙stia

Logo

SociolingŘÝstica catalana


El coneixement del catalÓ: l'Enquesta Oficial de Poblaciˇ, per Jaume FarrÓs, Joaquim Torres i Xavier Vila


CONTINUA


El grÓfic segŘent mostra quin Ús el grau de coneixement del catalÓ a les quatre provÝncies de Catalunya:

coneixement del catalÓ a les 4 provÝncies

Font: Elaboraciˇ pr˛pia a partir de dades facilitades per l’IDESCAT

En aquest altre grÓfic es presenta el grau de coneixement del catalÓ en les diferents zones radials de Catalunya:

coneixement del catalÓ (zones radials de Catalunya)

Font: Elaboraciˇ pr˛pia a partir de dades facilitades per l’IDESCAT

Llengua i edat

La revisiˇ de com es es relaciona el coneixement de la llengua catalana amb el factor edat ha permŔs confirmar l’enorme importÓncia que tÚ aquesta variable en el panorama sociolingŘÝstic de Catalunya.

La primera constataciˇ que cal fer en aquest sentit Ús la magnitud de les diferŔncies entre els mÚs joves i la resta de la poblaciˇ. Els infants i adolescents que el 1996 es trobaven en edat escolar eren de bon tros el segment poblacional mÚs acostat al coneixement ple del catalÓ en les quatre habilitats analitzades. Tanmateix, fins i tot en aquests sectors es detectaven mancances tan greus com que gairebÚ el 13% no sabÚs escriure’l.

Independentment de les evolucions que pugui tenir el sistema d’ensenyament a Catalunya en un futur pr˛xim, caldria no perdre de vista que ara com ara l’escola no assoleix encara els objectius legals de dotar els escolars de Catalunya de plena competŔncia en la llengua pr˛pia del paÝs. Pel que fa a la resta de la poblaciˇ, i de forma molt general, pot afirmar-se que les mancances augmenten moltÝssim i de manera generalitzada a mesura que puja l’edat. Aquestes mancances poden sintetitzar-se recordant que, a grans trets, l’any 1996 tres de cada quatre persones de mÚs de 35 anys encara no sabien escriure en catalÓ, i que una de cada tres no sabia parlar catalÓ ni llegir-lo.


3 de 7