|
Evolució
del coneixement del català a partir de les dades censals Les dades sobre el coneixement del
català recollides mitjançant metodologies censals entre el 1975 i el 1996, malgrat les
seves limitacions, constitueixen sens dubte una de les fonts més importants per al
coneixement de la situació sociolingüística dels territoris de llengua catalana en
general i de Catalunya en particular.
De la revisió dels diversos
reculls censals es desprèn, en primer lloc, la constatació duna important
heterogeneïtat, tant entre els diversos països de llengua catalana com dins de cadascun
dels territoris. Ni els nivells assolits ni les tendències són els mateixos a tot arreu,
la qual cosa dificulta enormement la tasca de dibuixar de forma precisa els processos
sociolingüístics a què es veu sotmesa ara com ara la llengua catalana. Cada recull
censal ha permès detectar increments en el coneixement, sobretot a Catalunya, que
si més no el 1991 ha passat a ser el territori capdavanter pel que fa a
coneixement declarat. Les Illes Balears han viscut un procés contradictori, amb alces i
baixes simultànies, i shan situat en un segon lloc. Finalment, el País Valencià
queda en darrer lloc pel que fa al coneixement del català, tot i que també aquí la
diversitat interna és molt acusada.
Al llarg de tot aquest
període, Catalunya és el territori que ha estat objecte duna anàlisi més
aprofundida. Podem assenyalar algunes de les constatacions comunes a tota la successió de
reculls censals de què disposem.
En primer lloc, lindret
de naixement es revela com un factor crucial per a la comprensió de la realitat
sociolingüística del país. Dit de manera molt esquemàtica, els autòctons saben més
català que els nats fora. Però un segon factor ha anat guanyant importància al llarg
dels anys: el factor edat. Sobretot entre el 1986 i el 1991, els nens i els joves han
registrat un augment important pel que fa al coneixement del català, de manera que, si el
1975 quedaven per sota de la mitjana si més no, a la província de Barcelona,
el 1991 els seus índexs ja eren els més alts de la piràmide dedats.
Daltres factors
shan revelat útils, encara que menys rellevants, a lhora dexplicar la
situació del català. Així, encara que tant lestratificació social com el nivell
dinstrucció poden relacionar-se amb diferències significatives pel que fa al
coneixement del català, la relació és més aviat un reflex de lorigen i
ledat. Finalment, el sexe no ha aparegut mai com una variable rellevant per explicar
la distribució del coneixement del català als territoris de llengua catalana, si més no
amb les dades declarades amb què es treballa en els reculls censals. |