
L'Aprofitament de l'energia geotèrmica
L'energia geotèrmica, manifestada a través de les aigües termals, s'utilitza des de fa milers d'anys, com demostren les restes de banys romans i d'altres cultures antigues d'arreu del món. Ara bé, com a font d'electricitat és molt més recent, ja que la primera central es va construir l'any 1904 a Itàlia.
Segons la temperatura del jaciment, hi ha tres tipus d'aprofitaments geotèrmics:
- d'alta temperatura (més de 100ºC), que permeten produir electricitat mitjançant generadors i turbines de vapor, Segons l'Associació Internacional de Geotèrmica, hi ha plantes elèctriques a 23 països del món. A Islàndia, per exemple, l'energia geotèrmica genera gairebé el 20% de l'energia elèctrica.
- de baixa temperatura (entre 60ºC i 100ºC, aproximadament), en els que la calor es fa servir per a la producció d'electricitat en petites centrals, l'escalfament d'aigua per a usos industrials, agrícoles o residencials, o per a la climatització d'habitatges, És l'ús més freqüent al món. A Islàndia, per exemple, gairebé tots els habitatges fan servir l'energia geotèrmica amb aquesta finalitat.
- i de molt baixa temperatura, a partir dels 15ºC, que també es fa servir per a usos domèstics o agrícoles.