Segons la Llei de Prevenció de Riscos Laborals, l'empresa té les obligacions següents:
- Té el deure general de protegir el personal dels riscos laborals. Amb aquest deure l'empresari es fa responsable, d'alguna manera, de la seguretat dels treballadors i treballadores.
- Ha d'integrar la prevenció de riscos laborals en el sistema general de gestió de l'empresa amb un pla de prevenció de riscos laborals.
- Té l'obligació d'organitzar la prevenció de l'empresa amb alguna de les modalitats organitzatives següents:
a) Assumint personalment les activitats de prevenció.
b) Designant una o més persones entre les que treballen per ocupar-se d'aquesta tasca.
c) Constituint un servei de prevenció.
d) Recorrent a un servei de prevenció aliè.
- Ha de realitzar una avaluació de riscos per a la seguretat i la salut dels treballadors i treballadores (es tracta d'analitzar tots els riscos de l'empresa i buscar mesures preventives per evitar-los).
- Si és necessari, ha de fer controls periòdics de les condicions de treball i de l'activitat del personal per detectar situacions potencialment perilloses.
- Ha de planificar i dur a terme les activitats preventives necessàries per eliminar o reduir i controlar els riscos evidenciats en l'avaluació (no es pot deixar res a la improvisació).
- Té l'obligació d'informar als treballadors i treballadores dels riscos generals de l'empresa i dels específics de l'activitat, com també de les mesures de prevenció i protecció adoptades i de les mesures a adoptar en situacions d'emergència.
- Ha de consultar i permetre la participació del personal en tots els aspectes relatius a la prevenció de riscos laborals.
- Ha de garantir a cada persona treballadora una formació teòrica i pràctica, necessària i suficient per protegir-la davant dels riscos laborals que afecten el seu lloc de treball. Així, per exemple, no es pot posar un tractor en mans d'una persona si no té la formació adequada.
- Ha d'adoptar les mesures necessàries per estar preparats i poder contrarestar les possibles emergències (un incendi, actuació en cas d'un accident...).
- Davant d'un risc greu i imminent, ha de permetre que els treballadors i treballadores abandonin el seu lloc de treball sense que sofreixin cap perjudici per aquesta actuació.
- Ha de garantir la vigilància de la salut de les persones en funció dels riscos inherents al seu lloc de treball.
- Ha d'elaborar i conservar a disposició de l'autoritat laboral la documentació establerta en la Llei de Prevenció de Riscos Laborals (com a mínim el pla de prevenció de riscos laborals, avaluació de riscos, vigilància de la salut, relació
d'accidents i malalties professionals amb més d'un dia de baixa, formació dels treballadors).
- Té l'obligació de protegir sobretot els treballadors i treballadores especialment sensibles a determinats riscos (disminuïts físics, psíquics o sensorials), com també les dones embarassades i en període de lactància i els menors.
- Quan, en un mateix centre de treball, hi desenvolupin activitats operàries i operaris de dues empreses o més, aquestes hauran de cooperar i coordinar-se en l'aplicació de la normativa de prevenció de riscos laborals. L'objectiu final és evitar que l'activitat del personal d'una empresa pugui afectar el personal de les altres. L'empresari titular del centre de treball tindrà més responsabilitat en aquest casos.
- En treballs considerats especialment perillosos caldrà garantir la presència en el centre de treball qualificat (recursos preventius) per a la correcta aplicació dels mètodes de treball.
- Ha de desenvolupar una acció permanent de seguiment de l'activitat preventiva per perfeccionar els nivells de prevenció i protecció existents.
- Les persones amb contractes temporals no han de tenir un nivell de protecció inferior a la resta de treballadors i treballadores.