Textos de relació amb l'Administració pública


El procediment administratiu: marc legal

El marc legal actual del procediment administratiu és la Llei 30/1992, de 26 de novembre (BOE núm. 285, 27-11-1992), de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú (LRJPAC), actualitzada per la Llei 4/1999. La Llei 30/1992 supera i millora la Llei de procediment administratiu de 1958, i racionalitza i simplifica notablement les passes i també els mecanismes que intervenen en el procés del procediment administratiu.


El procediment administratiu: concepte i fases

S'ha definit el procediment administratiu com la via formal que segueixen la sèrie d'actes en què es concreta l'actuació administrativa.

La LRJPAC estableix l'ordenament d'aquest procediment per fases, com també la diferència entre les accions iniciades per l'administrat i aquelles que s'inicien per imperatiu legal a instància de l'Administració.

En aquest apartat us introduirem al concepte de fases del procediment administratiu

Bàsicament, en el procediment administratiu cal diferenciar les fases següents:


Fase d'inici

El procediment administratiu pot començar d'ofici per part de l'òrgan competent de l'Administració pública o mitjançant la sol·licitud d'un particular, anomenat persona interessada.


Fase de desenvolupament

Un cop iniciat, els actes que realitza l'Administració poden respondre a dues finalitats diferents: l'ordenació i la instrucció.

Actes d'ordenació

Per aquests actes l'Administració estudia la documentació rebuda i impulsa el procediment administratiu, i en promou la finalització. Durant aquesta fase l'Administració està obligada, si escau, a notificar a l'administrat els defectes detectats en els actes que hagi realitzat o a sol·licitar de la seva part que faci algun altre tràmit.

Els documents del procés d'ordenació que fa l'Administració són els següents:

- Actes d'impuls

- Actes resolutoris

- Actes de comunicació

- Actes de documentació

Actes d'instrucció

L'Administració fa d'ofici els actes d'instrucció necessaris per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals hagi de dictar-se la resolució. Malgrat això, els interessats tenen dret a promoure actuacions que requereixin la seva intervenció, fer al·legacions o aportar documents en qualsevol moment anterior al tràmit d'audiència; l'administrat pot presentar al·legacions, en concret, pels defectes de tramitació i, en especial, pels que comportin paralització, infracció dels terminis assenyalats o omissió de tràmits que poden ser reparats abans de la resolució definitiva de l'assumpte.

Per la seva banda, l'Administració pot practicat proves i, si escau, sol·licitar els informes que siguin preceptius.


Fase d'acabament

El procediment administratiu conclou amb una resolució administrativa final dictada per l'òrgan que té competències sobre la matèria; altrament, conclou abans de dictar-se la resolució quan l'administrat desisteix de la seva sol·licitud o bé renuncia als seus drets si no li ho prohibeix expressament l'ordenament jurídic (art. 90 i següents).


Fase de revisió

La revisió d'un expedient administratiu desfavorable als interessos de l'administrat es pot realitzar de dues maneres diferents: bé pels recursos administratius que són tipificats en els articles 107-110, que són el recurs d'alçada, el de reposició i el recurs extraordinari de revisió, bé per revisió administrativa d'ofici.

Un cop exhaurida la via administrativa, es pot interposar recurs contenciós administratiu davant els jutjats contenciosos administratius de la província o el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, segons sigui la matèria del recurs.