Notícies de Catalunya
|
inici
|
ICREA compleix 10 anys impulsant la recerca científica a CatalunyaEl passat 22 de març es van commemorar els 10 anys de funcionament de la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA) en un acte presidit pel president de la Generalitat, Artur Mas, el conseller d'Economia i Coneixement, Andreu Mas-Colell, i el director d'ICREA, Jaume Bertranpetit. Durant aquests 10 anys, gràcies a ICREA, s'han pogut contractar 266 investigadors i investigadores i s'han desenvolupat 62 patents. 37 biotecnològiques catalanes seran presents a la BIO Washington 2011BIO (Biotechnology Industry Organization), la principal convenció mundial del sector biotecnològic, se celebrarà aquest any a Washington DC (Estats Units) del 27 al 30 de juny. La delegació catalana, que hi participa amb 37 empreses i 16 institucions de recerca, representa el 50 % de la participació de l'Estat espanyol en aquesta convenció. El sincrotró ALBA realitza amb èxit les primeres proves amb raigs XS’han efectuat amb èxit les primeres proves amb raigs X del sincrotró ALBA, un any després de la seva inauguració. Per al laboratori de llum del Parc Científic de Cerdanyola del Vallès (Barcelona), aquesta fita suposa un pas endavant per rebre els primers investigadors i investigadores.
|
Notícies de la Unió Europea
|
inici
|
Proof of concept: nova convocatòria d'ajuts de l'ERC per fomentar la innovacióEl Consell Europeu de Recerca (ERC) posa en marxa una nova iniciativa per estimular la innovació: la convocatòria Proof of concept (Prova de concepte) d’ajuts de fins a 150.000 euros per tal que els investigadors beneficiaris dels ajuts Starting o Advanced del mateix ERC puguin desenvolupar les aplicacions comercials de la seva recerca. Lliure accés a través d'Internet a la informació dels assajos clínicsL'Agència Europea del Medicament ha creat una base de dades, accessible a través d’Internet, on per primera vegada a Europa es fa pública informació sobre els assajos clínics als 27 membres de la UE i a tres països més: Islàndia, Liechtenstein i Noruega. L'objectiu és augmentar la transparència de la recerca mèdica.
|
Catalunya innova
|
inici
|
Atbach fabrica bicicletes de mà per a persones discapacitadesL’empresa Atbach (Ajudes Tècniques Bach), amb seu a Sant Cugat del Vallès, porta des del 2008 fabricant monocicles que s'acoblen al davant d'una cadira de rodes i possibiliten fer-la avançar amb el moviment dels braços. L'empresa va ser guardonada l'any 2010 per la Diputació de Barcelona amb el premi a la iniciativa empresarial amb més responsabilitat social.
|
Ciència i tecnologia
|
inici
|
Mesurant més enllà del límit de HeisenbergCientífics de l’Institut de Ciències Fotòniques, ICFO, han aconseguit detectar senyals magnètics ultrafebles més enllà del denominat límit de Heisenberg, que fins ara es considerava insuperable. Per què les balenes són tan grans? Un estudi comparatiu dóna pistes sobre la relació que hi ha entre la velocitat de natació, la mida i el metabolisme en animals vertebrats aquàtics. La comunitat antropòloga no es posa d'acord sobre si la seva disciplina és o no una ciènciaEl desembre de 2010 The New York Times va informar que el terme "ciència" havia desaparegut de l’objectiu de l'Associació Antropològica Americana (AAA). La notícia va iniciar un debat arreu del món sobre el caràcter científic d'aquesta disciplina, a causa, entre altres motius, de la progressiva fragmentació en diverses especialitzacions que ha sofert durant el darrer segle.
|
Universitats i centres de recerca
|
inici
|
BrainAble permet a les persones amb discapacitats motores controlar dispositius només amb el cervellBrainAble es un projecte tecnològic europeu, liderat per Barcelona Digital, que permet a les persones amb discapacitats motores funcionals controlar elements de casa seva i interactuar socialment. El projecte, que compta amb la participació del grup de recerca SPECS de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), té un pressupost de 3 milions d'euros per a dos anys (2010-2012), finançat pel 7è Programa marc de la Unió Europea. A la UdL es crea un programa per fer un seguiment personalitzat dels pacients fumadorsHesoft Group, un projecte empresarial de serveis sorgit del Trampolí Tecnològic de la Universitat de Lleida (UdL), ha creat un programa informàtic que ajuda, de manera interactiva, al control, gestió i diagnòstic dels pacients que volen deixar de fumar. Gràcies a un contacte continuat mitjançant missatges telefònics SMS i Internet, els professionals de la salut poden fer un seguiment tècnic i psicològic del fumador. Líders en recerca: Antonio Acín, noves aplicacions gràcies a les propietats quàntiquesAntonio Acín Dal Maschio (Barcelona, 1972) és llicenciat en Física per la Universitat de Barcelona (1997) i enginyer en Telecomunicacions per la Universitat Politècnica de Catalunya (1997). L’any 2001 va obtenir el doctorat en Física Teòrica per la Universitat de Barcelona (2001). Després d’una estada postdoctoral al Grup de Física Aplicada (GAP Optique) de la Universitat de Ginebra, es va incorporar, com a investigador ICREA (2003), a l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO), on és cap del Grup de Recerca en Teoria de la Informació Quàntica. Líders en recerca: Eduard Batlle, una visió innovadora per plantar cara al càncer de còlonEduard Batlle Gómez (Barcelona, 1970) és doctor en Biologia per la Universitat de Barcelona (1999), especialitzat en biologia dels epitelis intestinals i càncer colorectal.
Com a investigador postdoctoral ha treballat al Institute of Molecular Biology and Tumor Research - IMT (Marburg, Alemanya) (1999-2000) i al Netherlands Institute for Developmental Biology (Utrecht, Països Baixos) (2000-2004). Des d’octubre de 2004 és investigador ICREA a l’Institut de Recerca Biomèdica de Barcelona, on actualment és cap de grup de recerca i coordinador del Programa d’Oncologia.
|
Personal educador
|
inici
|
|
|
Recomanacions
|
inici
|
|
|
Novetats del web
|
inici
|
Nou web d'Universitats i RecercaJa es pot accedir al nou web d’Universitats i Recerca, específic de la Secretaria d’Universitats i Recerca del Departament d’Economia i Coneixement, que conté la informació sobre les seves funcions, estructura, serveis que ofereix i àmbits d’actuació propis.
|
D'acord amb l'article 5 de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, us informem que les vostres dades personals han estat recollides, incorporades i tractades en un fitxer automatitzat, la finalitat del qual és trametre la publicació que el/la ciutadà/ana ha requerit. L'òrgan responsable del fitxer és la Direcció General d'Atenció Ciutadana i Difusió i l'adreça on la persona interessada pot exercir els drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició és Via Laietana, 14, 3r, 08003 Barcelona.
Els continguts d'aquest butlletí estan subjectes a una llicència de Reconeixement 3.0 de Creative Commons, si no s'hi indica el contrari. Se'n permet la reproducció, la distribució, la comunicació pública i la transformació per generar una obra derivada, sense cap restricció, sempre que se'n citi el titular dels drets (autor/a, butlletí Recercat, Generalitat de Catalunya). La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/legalcode.ca