Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya
DOGC núm. 5490 - 23/10/2009


[Sumari || Índex del sumari || Diaris Oficials disponibles || Inici ]


DEPARTAMENT D'INTERIOR, RELACIONS INSTITUCIONALS I PARTICIPACIÓ

ORDRE IRP/450/2009, de 7 d'octubre, per la qual s'aproven les bases i s'obre la convocatòria anticipada dels ajuts econòmics per a la realització de projectes de recerca, estudi i anàlisi sobre joc i gènere a Catalunya i s'aproven les bases reguladores corresponents. (Pàg. 79184)


ORDRE

IRP/450/2009, de 7 d'octubre, per la qual s'aproven les bases i s'obre la convocatòria anticipada dels ajuts econòmics per a la realització de projectes de recerca, estudi i anàlisi sobre joc i gènere a Catalunya i s'aproven les bases reguladores corresponents.

El desplegament d'una política estratègica sobre joc inèdita a Catalunya per part del Departament d'Interior, Relacions Institucionals i Participació, a través de la Direcció General del Joc i d'Espectacles, ha provocat la necessitat de disposar de coneixements sobre els aspectes socials, culturals, jurídics, històrics i econòmics dels jocs d'atzar.

Una de les dimensions on aquesta necessitat s'ha fet palesa de forma singular és el de la perspectiva de gènere. Alguns estudis i les pròpies actuacions desenvolupades per la Direcció General del Joc i d'Espectacles en el marc del Programa de Joc Responsable, han revelat que la pràctica i hàbits de joc d'homes i dones presenta elements diferenciadors rellevants. A grans trets, s'observa la preferència del col·lectiu femení per determinats tipus de jocs d'atzar, en contraposició a jocs associats als homes, així com altres trets distintius pel que fa a la freqüència i la despesa destinada als jocs d'atzar. Tot i això, la majoria d'estudis que, des de l'àmbit acadèmic, s'ocupen d'aquesta matèria, no tenen en compte el factor gènere com un element d'anàlisi determinant mentre que, d'entre el col·lectiu de persones jugadores, els homes en són majoria de forma significativa.

La Direcció General del Joc i d'Espectacles considera que, davant d'aquesta situació, cal promoure el coneixement dels hàbits i pràctica del joc tenint en compte també la perspectiva de gènere, en tant que les dones són, en general, un grup socialment menys visibilitzat i més vulnerable davant de determinats riscos socials. Entre aquests riscos, s'hi inclou una valoració socialment més negativa de les dones que desenvolupen una conducta de joc immoderada respecte dels homes i el fenomen, demostrat àmpliament per diversos estudis, del llarg període de latència que les dones amb problemes d'addicció al joc mantenen abans de buscar ajuda en el seu entorn més proper o en els recursos sociosanitaris.

Per aquesta raó, la Direcció General del Joc i d'Espectacles es proposa promoure la realització de projectes de recerca, estudi i anàlisi sobre joc i gènere a Catalunya a través de la concessió d'ajuts, amb l'objectiu de disposar del coneixement necessari per planificar i desenvolupar polítiques públiques en aquesta matèria, especialment pel que fa al foment de la pràctica responsable dels jocs d'atzar. Aquests ajuts es convoquen amb la col·laboració de l'Institut Català de les Dones que participa en el disseny de la convocatòria, en la valoració dels projectes presentats, així com en el futur anàlisi i desplegament dels projectes subvencionats per a la introducció de la transversalitat de gènere en les polítiques de joc del Govern de la Generalitat.

Tal i com preveu l'article 92.7 del Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, la present convocatòria es tramita de forma anticipada a l'exercici pressupostari de 2009 al qual s'imputarà la despesa efectiva.

Vista la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya; d'acord amb el que preveu el capítol IX del Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya i la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; amb els informes previs de l'Assessoria Jurídica d'Interior, Relacions Institucionals i Participació i de la Intervenció Delegada,

Ordeno:

Article 1

Convocatòria

Obrir la convocatòria anticipada per atorgar els ajuts econòmics per a la realització de projectes de recerca, estudi i anàlisi sobre joc i gènere a Catalunya.

Article 2

Objecte

Aprovar les bases que han de regir la convocatòria, les quals es publiquen en l'annex d'aquesta Ordre.

Article 3

Import màxim

La concessió d'aquests ajuts s'imputen a les partides pressupostàries D/482000100/1240 i D/449000100/1240 o equivalents del pressupost de la Generalitat de Catalunya per a l'any 2010, amb un import màxim de 20.000 euros, corresponent a la tramitació anticipada d'aquesta convocatòria i condicionat a l'existència de crèdit adequat i suficient en el moment de la resolució de concessió dels ajuts.

Article 4

Termini per presentar les sol·licituds

El termini de presentació de sol·licituds comença a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta Ordre al DOGC i finalitza en el termini d'un mes.

Disposició final

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà de la seva publicació al DOGC.

Contra aquesta Ordre, que posa fi a la via administrativa, les persones interessades poden interposar recurs potestatiu de reposició davant el mateix òrgan que la dicta en el termini d'un mes, comptat de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 116 i 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. Contra la desestimació expressa del recurs de reposició, si s'escau, o bé directament contra la mateixa Resolució de convocatòria, es podrà interposar també recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, en el termini de dos mesos a comptar, respectivament, de l'endemà de la data de recepció de la corresponent notificació o de l'endemà de la seva publicació al DOGC, segons el que preveu l'article 10.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Barcelona, 7 d'octubre de 2009

Joan Saura i Laporta

Conseller d'Interior,

Relacions Institucionals i Participació

Annex

Bases

.1 Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquestes bases és el que preveu el Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya i la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

.2 Objecte

2.1 L'objecte de les bases és la concessió d'ajuts per al finançament de projectes de recerca, estudi i anàlisi sobre joc i gènere a Catalunya, d'acord amb els objectius específics següents:

a) Introduir la perspectiva de gènere en l'anàlisi de la pràctica del joc a Catalunya.

b) Conèixer amb detall les pràctiques i hàbits de joc de les dones.

c) Analitzar el perfil sociodemogràfic del col·lectiu de dones que practiquen els jocs d'atzar a partir, entre altres variables, de l'edat, nivell educatiu, ocupació, ingressos, lloc de naixement, etc.

d) Determinar les tendències de futur en la pràctica del joc del col·lectiu de dones.

e) Proposar un programa d'actuacions de foment del joc responsable que s'adapti a les pràctiques de joc de les dones.

2.2 Els projectes hauran de ser originals i inèdits i hauran de fer especial èmfasi en l'obtenció de resultats que aportin solucions o possibles accions dins l'àmbit del joc responsable.

.3 Entitats beneficiàries

3.1 Poden ser-ne beneficiaris els equips de recerca de les universitats, així com dels centres públics i privats de Catalunya sense ànim de lucre que tinguin la recerca com una de les seves activitats.

Els equips hauran de reunir els requisits següents:

a) Estar formats per un mínim de tres membres

b) L'investigador/la investigadora responsable del projecte haurà de ser doctor/a i tenir una vinculació permanent a la universitat o centre.

c) Els equips podran estar formats per personal de diferents institucions.

Cada investigador/a només pot formar part d'un equip i, per tant, no pot constar com a membre d'una altra sol·licitud presentada en aquesta convocatòria.

3.2 Els beneficiaris han de complir els requisits que estableix l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i estar al corrent del compliment de les seves obligacions tributàries davant de l'Estat i la Generalitat de Catalunya i davant de la Seguretat Social.

.4 Període

4.1 Els projectes han d'implementar-se abans de l'1 de novembre de 2010. No s'acceptaran ampliacions del termini d'execució del projecte sense una justificació prèvia, que haurà de ser acceptada per la directora general del Joc i d'Espectacles. En cas de sol·licitar l'ampliació, la sol·licitud s'haurà de presentar abans que finalitzi el període inicial d'execució.

4.2 Abans de l'1 de juny de 2010, s'haurà de lliurar un informe preliminar de resultats del projecte, d'acord amb el què disposa la present convocatòria.

.5 Quantia

5.1 L'import de l'ajut per a cada projecte és d'un màxim de 10.000 euros. Es concediran ajuts a un màxim de dos projectes llevat que, a proposta de la Comissió de Selecció d'aquesta convocatòria, la directora general del Joc i d'Espectacles resolgui concedir un únic ajut per una quantia màxima de 20.000 euros, motivadament i d'acord amb els criteris que estableix la base 7.

L'ajut concedit s'ha de destinar als conceptes següents:

a) Incorporació de personal de suport a la recerca, que s'ha de fer mitjançant qualsevol modalitat d'adscripció laboral temporal i/o beca, d'acord amb la normativa que sigui d'aplicació al centre que rep l'ajut. No són subvencionables les retribucions de personal funcionari ni de personal fix vinculat estatutàriament o contractualment als centres sol·licitants o participants en la convocatòria.

b) Adquisició de petit equipament, inventariable o bibliogràfic. No és subvencionable l'adquisició d'equipament informàtic.

c) Adquisició de material fungible.

d) Altres despeses, com ara la utilització de serveis de suport, viatges, sortides i estades, les quals han de ser degudament justificades, amb un màxim d'un 20% del pressupost total del projecte.

5.2 Aquesta convocatòria permetrà la subcontractació de serveis o activitats relacionats amb l'objecte de l'ajut i que no poden ser assumits directament per l'equip de recerca, sempre que s'indiqui prèviament en el pressupost i no superi el 40% de l'import total atorgat. No es podrà subcontractar l'execució total o parcial de l'activitat que constitueix l'objecte de la subvenció, i s'haurà de poder demostrar, si la Direcció General del Joc i d'Espectacles ho sol·licita, que les activitats subcontractades no les pot assumir l'equip de recerca.

.6 Sol·licituds i documentació

6.1 Les sol·licituds han de ser formalitzades pel responsable del projecte, amb el vistiplau del vicerector o vicerectora competent en la matèria o de la direcció de la institució.

6.2 Les sol·licituds s'han de presentar al registre de la Direcció General del Joc i d'Espectacles del Departament d'Interior, Relacions Institucionals i Participació (c. Diputació, 355, 08009 Barcelona) o per qualsevol dels mitjans que preveu l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i de procediment administratiu comú.

6.3 La sol·licitud, que no pot superar les 50 pàgines, s'ha de presentar en format paper, juntament amb la seva versió electrònica idèntica, i hi ha de constar la informació següent:

a) Dades generals de la persona sol·licitant, de la institució perceptora i del projecte presentat.

b) Membres que formen part de l'equip de recerca.

c) Breu resum del projecte, antecedents i objectius. També s'ha de fer un esment especial a l'interès i la novetat que representa el projecte.

d) Pla de treball que es desenvoluparà i metodologia.

e) Resultats esperats i impacte previst.

f) El pressupost total d'ingressos i de despeses del projecte, amb indicació de les fonts o possibles fonts de finançament. Cal especificar-hi clarament l'import sol·licitat com a ajut. Aquest pressupost no serà vinculant.

g) Resum del currículum del responsable del projecte i resum del currículum de la resta de membres de l'equip (darrers 5 anys).

6.4 En cas que hi hagi col·laboració o finançament complementaris per part d'empreses o d'altres organitzacions, el sol·licitant ho haurà d'indicar a la memòria del projecte.

6.5. En el cas que l'institució o organització sol·licitant disposi d'una plantilla igual o superior a 25 persones ha de presentar, a més, una declaració responsable de qui la representi legalment conforme acredita el compliment de l'obligació, d'acord amb els agents socials, d'utilitzar mesures de prevenció i detecció dels casos d'assetjament sexual i d'assetjament per raó de sexe, establerta en l'article 92.7 del text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, modificat per la disposició addicional setena de la Llei 5/2008, de 24 d'abril, del dret de les dones a eradicar la violència masclista. Es pot obtenir un model de declaració normalitzat a la pàgina web de la Direcció General del Joc i d'Espectacles (www.gencat.cat/interior/organismes/dgje) o a les dependències d'aquesta (c. Diputació, 355, 08009 Barcelona).

6.6 En cas que s'hagi d'esmenar la sol·licitud, cal notificar-ho a la persona interessada mitjançant la publicació al tauler d'anuncis del Departament d'Interior, Relacions Institucionals i Participació d'una diligència de la directora general del Joc i d'Espectacles amb la relació de documentació bàsica i documentació no bàsica que cal esmenar, indicant-hi els motius i fent-hi constar que, en cas de no esmenar la sol·licitud, pel que fa a la documentació bàsica, en el termini de deu dies a comptar de l'endemà de la publicació de la diligència corresponent al tauler d'anuncis del citat Departament, s'entén que els sol·licitants desisteixen de la seva sol·licitud, d'acord amb el que disposa l'article 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i de procediment administratiu comú.

.7 Avaluació i selecció

7.1 Les sol·licituds seran avaluades per una Comissió de Selecció, les persones membres de la qual seran nomenades per la directora general del Joc i d'Espectacles d'acord amb la composició següent: dues persones representants de la Direcció General del Joc i d'Espectacles, una de les quals actuarà com a president o presidenta i l'altra com a secretari o secretària; una persona representant de l'Institut Català de les Dones a proposta d'aquesta institució i dues persones expertes o professores universitàries o membres de centres de recerca de Catalunya de l'àmbit de les ciències socials. La composició d'aquesta Comissió de Selecció respondrà a criteris de representació equilibrada de dones i homes.

7.2 Les sol·licituds seran avaluades per la Comissió de Selecció, sobre un màxim de 100 punts, d'acord amb els criteris i les puntuacions següents:

a) Plantejament del projecte: coneixement dels antecedents i de l'estat actual del tema, innovació de l'aportació que es planteja a la proposta, argumentació dels objectius, del pla de treball i rigor metodològic (25 punts).

b) Currículum de la persona responsable del projecte i de l'equip de recerca en relació a l'objecte de la convocatòria i a la proposta presentada (20 punts).

c) Impacte de la proposta, valoració dels resultats esperats i de l'aplicabilitat d'aquests resultats a un context concret com a propostes d'intervenció (15 punts).

d) Viabilitat del treball en el temps previst, tenint en compte també l'adequació del pressupost (10 punts).

e) L'ús no sexista ni androcèntric del llenguatge emprat en els projectes presentats (10 punts)

f) Oportunitat de la proposta i adequació a les prioritats de la Direcció General del Joc i d'Espectacles (20 punts).

7.3 La Comissió de Selecció, després d'avaluar els projectes presentats, atorgarà una puntuació a cadascun del projectes d'acord amb els criteris descrits en el punt 7.2 de les bases. En funció de les puntuacions obtingudes pels projectes candidats, la Comissió de Selecció decidirà motivadament, en primer lloc, si proposa l'atorgament d'un o dos ajuts, i, posteriorment, proposarà a la directora general del Joc i d'Espectacles l'atorgament de l'ajut o els ajuts i el seu import al projecte o projectes que hagi o hagin obtingut més puntuació. Davant de dues avaluacions amb la mateixa puntuació, la Comissió podrà proposar la que estigui coordinada per una dona. La Comissió de Selecció, a més, pot proposar una llista de reserva prioritzada integrada per sol·licituds que no hagin estat atorgades.

.8 Òrgan competent per a la instrucció i resolució

L'òrgan instructor del present procediment de concessió dels ajuts és la Direcció General del Joc i d'Espectacles. A la vista de la proposta de la Comissió de Selecció, la directora general de Joc i d'Espectacles, emetrà la resolució d'adjudicació dels ajuts.

.9 Procediment de concessió

La concessió dels ajuts es tramitarà en règim de concurrència competitiva de conformitat amb els criteris de valoració que determina la present convocatòria. Per a l'avaluació es tindrà en compte exclusivament la documentació aportada a la sol·licitud i per tant es prescindirà del tràmit d'audiència de conformitat amb l'article 24.4 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

.10 Termini de resolució

El termini legal màxim per resoldre aquesta convocatòria és de dos mesos comptats a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria al DOGC. Transcorregut aquest termini sense resolució expressa, s'entén desestimat per silenci administratiu l'ajut sol·licitat.

.11 Notificació de la resolució

La resolució de concessió d'ajuts es publicarà al tauler d'anuncis del Departament d'Interior, Relacions Institucionals i Participació. Per tal de fer-ne una major difusió, i a efectes informatius, també es pot consultar el resultat de la resolució a la pàgina web de la Direcció General del Joc i d'Espectacles (www.gencat.cat/interior/organismes/dgje).

Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es podrà interposar recurs d'alçada en el termini d'un mes davant de la directora general del Joc i d'Espectacles o davant el conseller d'Interior, Relacions Institucionals i Participació, en els termes que estableixen els articles 114 i següents de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

.12 Acceptació

12.1 L'acceptació s'ha de formalitzar mitjançant un document signat per la persona responsable del projecte, el vicerector o vicerectora competent en la matèria o la direcció de la institució corresponent, on es comprometen a complir totes les condicions fixades en les bases reguladores d'aquesta convocatòria.

El document d'acceptació s'ha de presentar al registre de la Direcció General del Joc i d'Espectacles en un termini de 30 dies naturals comptats a partir de l'endemà de la publicació de la resolució al tauler d'anuncis del Departament d'Interior, Relacions Institucionals i Participació, o d'acord amb el que disposa l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre.

12.2 D'acord amb el que estableix l'article 24 de la Llei 5/2007, de 4 de juliol, de mesures fiscals i financeres, en el moment de l'acceptació i per tal de procedir al pagament de l'ajut, l'entitat beneficiària haurà de presentar les certificacions positives acreditatives d'estar al corrent de les obligacions tributàries. Així mateix, l'entitat beneficiària també haurà de presentar el certificat positiu acreditatiu d'estar al corrent de les obligacions davant la Seguretat Social.

12.3 S'entendrà que renuncien tàcitament a l'ajut els equips beneficiaris que no hagin presentat el document d'acceptació en el termini i les condicions descrites en els apartats anteriors.

.13 Renúncies i substitucions

En cas que es produeixi alguna renúncia total o parcial, o no es lliuri el document d'acceptació en les condicions i el termini previstos a la base 12 de la convocatòria, l'òrgan de resolució de la convocatòria pot adjudicar l'ajut a candidats de la llista de reserva. La resolució per la qual es concedeixen les substitucions s'ha de notificar personalment a l'interessat, d'acord amb el que disposen els articles 58 i 59 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre.

.14 Canvis i incidències

Quan les circumstàncies del cas així ho aconsellin i estiguin degudament motivades, la directora general del Joc i d'Espectacles pot resoldre les incidències i autoritzar, a petició de l'entitat beneficiària, alguna variació en el pla de treball i/o en el projecte proposat o en el període de gaudi de la beca o ajut, segons escaigui, i també resoldre qualsevol incidència que no impliqui un canvi substancial dels termes de la convocatòria.

.15 Pagament

La Direcció General del Joc i d'Espectacles farà el pagament directament a la institució a la qual pertany el/la responsable del projecte. L'import de l'ajut es lliura en dos pagaments. El primer, corresponent a la meitat de l'import concedit, es tramita un cop resolta la convocatòria i formalitzada l'acceptació per part de l'entitat beneficiària. El segon pagament, corresponent a l'altra meitat de la quantia total de l'ajut, es fa coincidint amb la justificació de la despesa realitzada, d'acord amb el que preveu la base 16 d'aquesta convocatòria.

.16 Termini i forma de justificació

16.1 Les entitats beneficiàries dels ajuts han de lliurar el treball resultant dels seus projectes i justificar la seva efectiva execució i acreditar-ho en el termini d'un mes des de la data d'acabament del projecte.

La documentació justificativa s'ha de presentar al registre de la Direcció General del Joc i d'Espectacles o d'acord amb el que preveu l'article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i de procediment administratiu comú.

16.2 La documentació que cal adjuntar és la següent:

a) Memòria justificativa del projecte realitzat, signada pel responsable i amb el vistiplau del deganat o direcció del centre.

b) Certificació de la gerència o del responsable econòmic de la institució que l'import atorgat s'ha incorporat en els seus pressupostos i que l'ajut s'ha destinat a la finalitat per a la qual ha estat concedit. En el certificat també hi ha de constar, degudament relacionats, la justificació de les despeses realitzades amb els seus imports, d'acord amb els conceptes detallats al pressupost que es va adjuntar amb la sol·licitud de subvenció.

c) Tanmateix, l'entitat beneficiària haurà de lliurar un informe parcial amb els resultats preliminars abans de l'1 de juny de 2010.

.17 Publicitat i drets d'autor

17.1 A les publicacions i altres resultats que es puguin produir gràcies a aquesta convocatòria, cal fer esment del suport de la Direcció General del Joc i d'Espectacles.

17.2 La Direcció General del Joc i d'Espectacles podrà exercir els drets de publicació, amb caràcter no exclusiu, per qualsevol mitjà, de l'obra íntegra o d'un resum d'aquesta en el termini de dos anys.

.18 Seguiment i difusió de la realització dels projectes

El fet de participar en aquesta convocatòria implica que les persones beneficiàries dels ajuts consenten tàcitament que la memòria justificativa del projecte presentada amb el format establert a la base 18 d'aquesta convocatòria sigui introduïda al Catàleg de Biblioteques Especialitzades de la Generalitat (BEG) d'acord amb els termes especificats en la llicència Creative Commons de reconeixement, no comercial i sense obra derivada.

Aquesta llicència estableix que es permet copiar, distribuir i comunicar públicament l'obra sempre que se'n citi l'autoria original i la institució que l'empara i no se'n faci cap ús amb finalitats comercials ni obra derivada. Per obra derivada s'entén aquell document que ha estat editat, traduït, combinat amb materials de tercers, canviat de format, o modificat de qualsevol altra forma.

.19 Revocació

19.1 Qualsevol modificació de les condicions inicials de concessió de l'ajut haurà de ser autoritzada prèviament per la directora general del Joc i d'Espectacles.

19.2 L'incompliment total o parcial dels requisits i obligacions establertes a la present convocatòria, al Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya i a la resta de normativa aplicable donarà lloc a l'obertura d'un procediment de revocació, la resolució del qual, podrà donar lloc a la revocació tota o parcial de l'ajut i la obligació de retornar la quantitat corresponent.

(09.280.058)