Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya
DOGC núm. 5328 - 27/02/2009


[Sumari || Índex del sumari || Diaris Oficials disponibles || Inici ]


DEPARTAMENT DE LA PRESIDÈNCIA

DECRET 30/2009, de 24 de febrer, de reestructuració parcial del Departament de Treball i del Departament d'Acció Social i Ciutadania. (Pàg. 15867)


DECRET

30/2009, de 24 de febrer, de reestructuració parcial del Departament de Treball i del Departament d'Acció Social i Ciutadania.

Pel Decret 259/1991, de 25 de novembre, es van assignar al Departament de Benestar Social, actual Departament d'Acció Social i Ciutadania, les funcions i els serveis relatius a la integració laboral de les persones amb discapacitat.

La Llei estatal 13/1982, de 7 d'abril, d'integració social de les persones amb discapacitat, va preveure que la finalitat primordial de la política d'ocupació de les persones amb discapacitats és la seva integració en el sistema ordinari de treball i que subsidiàriament, si això no fos possible, és la seva integració al sistema productiu mitjançant la fórmula especial de treball protegit. El desplegament reglamentari de la Llei va dur a la creació dels centres especials de treball.

Avaluat el funcionament dels centres especials de treball, palesat que la integració laboral de les persones amb discapacitat ha de tenir en compte els principis d'igualtat i de normalització, i atès que el Departament de Treball, mitjançant la Direcció General d'Igualtat d'Oportunitats en el Treball, té la funció de promoure mesures per a la integració en el mercat de treball de les persones en situació de risc d'exclusió sociolaboral, així com per a la inserció laboral de persones discapacitades, es fa necessari que la integració laboral de les persones amb discapacitat sigui gestionada pel departament competent en matèria d'ocupació.

Mitjançant el Decret 199/2007, de 10 de setembre, de reestructuració del Departament de Treball, s'ajusta l'estructura del Departament de Treball a l'àmbit competencial que li atribueix el Decret 570/2006, de 19 de desembre, i es desplega una nova estructura amb l'objectiu de millorar la qualitat de l'ocupació i de les condicions de treball, contribuir a l'augment del volum d'oportunitats en el treball i les iniciatives empresarials, modernització de les relacions laborals i l'impuls de la igualtat d'oportunitats en el món de treball.

El Decret 199/2007, de 10 de setembre, crea la Direcció General d'Igualtat d'Oportunitats en el Treball a partir de l'experiència obtinguda en el Programa d'Igualtat d'Oportunitats que disposava el Decret 570/2006, de 19 de desembre, d'estructuració del Departament de Treball. Aquesta Direcció General té com a funció principal promoure polítiques d'igualtat en el treball entre dones i homes i per a totes aquelles persones amb discapacitat o en risc d'exclusió social.

Atesa la necessitat de reunificar en la mesura que sigui possible la normativa que regula l'estructura del Departament de Treball, es considera necessari modificar el Decret 199/2007, de 10 de setembre, per poder derogar completament l'articulat del Decret 570/2006, de 10 de desembre, i així simplificar la normativa reguladora de l'estructura departamental.

Aquestes modificacions abasten a la Unitat d'assistència i suport a la consellera, que és el seu Gabinet, i a una concreció de les funcions de la Direcció General de Relacions Laborals.

A la vegada, i per tal de donar compliment al Pla de Govern pel que fa a apropar l'administració catalana a la ciutadania de Catalunya, es modifica parcialment la normativa reguladora dels òrgans territorials del Departament de Treball, en concret, el Decret 326/1998, de 24 de desembre, modificat pel Decret 106/2000, de 6 de març, entre d'altres, sense que afectin aquests últims a la present modificació.

La novetat més destacada en l'àmbit territorial del Departament de Treball és la creació, en els Serveis Territorials del Departament a Barcelona, de la Secció d'Atenció Ciutadana, depenent de la Secretaria Tècnica.

Atesa la necessitat de suprimir de l'estructura del Departament d'Acció Social i Ciutadania els òrgans actius que tenen atribuïdes les funcions en matèria d'integració laboral de les persones amb discapacitat, que, de conformitat amb el que s'ha indicat anteriorment, correspon exercir al Departament de Treball;

En virtut del que s'ha exposat, d'acord amb el que estableix la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat, a proposta de les conselleres d'Acció Social i Ciutadania, i de Treball, i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Capítol 1

Modificació del Decret 199/2007, de 10 de setembre, de reestructuració del Departament de Treball.

Article 1

Es modifiquen els capítols 1, 2, 3, 4 i 6 del Decret 199/2007, de 10 de setembre, de reestructuració del Departament de Treball, de conformitat amb el previst en els articles següents.

Article 2

Es modifica l'article 2, que queda redactat de la manera següent:

.Article 2

.Consell de Direcció

.Presidit pel/per la conseller/a, el Consell de Direcció del Departament assisteix el/la conseller/a en les funcions de coordinació general i seguiment de l'activitat del Departament. Del Consell de Direcció en formen part els titulars d'òrgans directius amb nivell orgànic de secretari/ària general o de director/a general del Departament, els altres càrrecs que el/la conseller/a determini i el/la cap de Gabinet del/de la conseller/a, que actua com a secretari/ària..

Article 3

Es modifica l'article 3, que queda redactat de la manera següent:

.Article 3

.Gabinet del/de la conseller/a

.3.1 El Gabinet del/de la conseller/a és la unitat d'assistència i suport al/a la conseller/a.

.3.2 El/la cap de Gabinet del/de la conseller/a té les funcions següents:

.a) Donar suport i assistència a les activitats del/de la conseller/a.

.b) Coordinar les unitats que en depenen.

.c) Qualsevol altra funció que li encomani el/la conseller/a.

.3.3 Del Gabinet del/de la conseller/a depenen:

.a) El/la cap de Gabinet de Comunicació.

.b) El/la cap de Protocol.

.3.4 El/la cap del Gabinet de Comunicació té les funcions següents:

.a) El suport i l'assistència a la persona titular del Departament en l'exercici de les seves funcions en matèria de comunicació.

.b) La coordinació de les polítiques de comunicació internes i externes que duen a terme els ens i els òrgans del Departament, així com el seguiment i el control de les activitats d'imatge visual.

.c) La coordinació de la relació entre el Departament i els mitjans de comunicació i la supervisió i el seguiment informatiu de les activitats dels òrgans del Departament.

.d) La direcció i la coordinació de l'activitat editorial del Departament i dels mitjans audiovisuals.

.3.5 El/la cap de Protocol té les funcions següents:

.a) Coordinar les activitats de protocol, els actes públics organitzats pel Departament i aquells en què aquest participa.

.b) Assessorar i donar suport en matèria de protocol a la persona titular del Departament.

.c) Mantenir les relacions amb la unitat competent en matèria de protocol del Departament de la Presidència.

.d) Qualsevol altra funció que, d'acord amb la seva naturalesa, li sigui encomanada expressament.

.3.6 Les unitats i els llocs de treball regulats en aquest article estan reservats a personal subjecte al règim eventual d'acord amb el que estableix la seva regulació específica..

Article 4

Es modifica l'article 6.1, que queda redactat de la manera següent:

.6.1 Les funcions i l'estructura de la Direcció de Serveis són les que preveuen les disposicions d'aquest Decret i els articles 6 a 18, i 20 del Decret 190/2005, de 13 de setembre, de reestructuració parcial del Departament de Treball i Indústria, llevat de les funcions de l'article 6.1 j) del Decret 190/2005 en matèria de prevenció de riscos laborals..

Article 5

S'afegeix un nou epígraf a l'article 14.1 amb la redacció següent:

.n) La promoció, en l'àmbit de les empreses i en el marc de la normativa laboral, de programes de qualitat i d'igualtat, en coordinació amb la Direcció General d'Igualtat d'Oportunitats en el Treball..

Article 6

S'afegeix un nou epígraf a l'article 15.1 amb la redacció següent:

.g) Impulsar, en l'àmbit de les empreses, programes i actuacions en matèria d'igualtat i de millora de les condicions laborals..

L'apartat g) de l'article 15.1 passa a ser l'apartat h).

Article 7

S'afegeix un nou epígraf a l'article 18.1 amb la redacció següent:

.h) Dissenyar, implementar i gestionar, en l'àmbit de les empreses, mesures per al foment de la igualtat i de millora de les condicions laborals..

L'apartat h) de l'article 18.1 passa a ser l'apartat i).

Article 8

Es modifica l'article 42.1 c), que queda redactat de la manera següent:

.c) Proposar i supervisar la realització d'accions ocupacionals per a persones amb discapacitat, en col·laboració amb el Servei d'Ocupació de Catalunya i amb els serveis territorials del Departament, i definir i supervisar l'execució dels plans i programes d'inserció laboral que afectin aquest col·lectiu, així com les actuacions de foment i control destinades als centres especials de treball, respecte dels quals li correspon l'autorització..

Article 9

S'afegeixen dos nous epígrafs a l'article 46.1 amb la redacció següent:

.j) Coordinar les actuacions i la gestió dels centres especials de treball, així com el Registre de centres especials de treball, i la verificació del compliment de les condicions específiques per a la inscripció.

.k) Proposar l'autorització de centres especials de treball, així com informar sobre els recursos que es presentin contra les resolucions d'autorització de centres especials de treball..

L'apartat j) de l'article 46.1 passa a ser l'apartat l).

Article 10

Es modifica l'article 46.2, que queda redactat de la manera següent:

.Del Servei de Programes per a la Diversitat depèn:

.a) La Secció de Programes de Foment de la Igualtat en el Treball per a la Diversitat.

.b) La Secció de centres especials de treball..

Article 11

S'afegeix l'article 47 bis, amb la redacció següent:

.Article 47 bis

.Secció de centres especials de treball

.La Secció de centres especials de treball té les funcions següents:

.a) Gestionar les actuacions de foment destinades als centres especials de treball, fer-ne el seguiment i obtenir la informació necessària per tal que l'òrgan competent en pugui fer la revisió.

.b) Gestionar els pagaments de les actuacions de foment destinades als centres especials de treball.

.c) Altres funcions de naturalesa anàloga que li puguin ser encomanades pels seus superiors jeràrquics..

Capítol 2

Modificació del Decret 326/1998, de 24 de desembre, de reestructuració de les delegacions territorials del Departament de Treball.

Article 12

Es modifica l'article 9 del Decret 326/1998, de 24 de desembre, de reestructuració de les delegacions territorials del Departament de Treball, que queda redactat de la manera següent:

.Article 9

.A la Secció d'Administració i Pressupostos li corresponen les funcions següents:

.a) Coordinar l'organització i el funcionament administratiu del servei territorial.

.b) Gestionar i mantenir el patrimoni i realitzar el control pressupostari del servei territorial.

.c) Realitzar i actualitzar l'inventari de béns mobles i immobles dependents del servei territorial.

.d) Fer el seguiment dels plans d'emergència, seguretat i evacuació de totes les instal·lacions del servei territorial.

.e) Gestionar la caixa d'habilitació i els seus comptes corrents i fer el seguiment del seu funcionament.

.f) Gestionar les dietes, les assistències i els desplaçaments i dur-ne el control.

.g) Organitzar, gestionar i controlar l'arxiu i els magatzems dependents del servei territorial.

.h) Altres funcions de naturalesa anàloga que li siguin encomanades pels seus superiors jeràrquics..

Article 13

Es modifica l'article 8 del Decret 326/1998, de 24 de desembre, que queda redactat de la manera següent:

.Article 8

.Per al compliment de les seves funcions, la Secretaria .Tècnica s'estructura en les seccions següents:

.Secció d'Administració i Pressupostos.

.Secció de Recursos Humans.

.Secció de Conciliacions.

.Secció d'Atenció Ciutadana..

Article 14

Es modifica l'article 11 bis del Decret 326/1998, de 24 de desembre, que queda redactat de la manera següent:

.Article 11 bis

.A la Secció d'Atenció Ciutadana li corresponen les funcions següents:

.a) Gestionar, en el Servei Territorial de Barcelona, les accions adreçades a la informació i l'atenció a la ciutadania, d'acord amb les directrius del servei d'Atenció Ciutadana i Documentació del Departament de Treball.

.b) Vetllar per l'aplicació dels criteris d'atenció ciutadana establerts pel Departament de Treball en el Servei Territorial de Barcelona.

.c) Gestionar, d'acord amb les unitats del Servei Territorial a Barcelona del Departament, els serveis i tràmits que s'oferiran des de l'Oficina d'Atenció a la Ciutadania.

.d) Mantenir actualitzat el catàleg de serveis i tota la documentació relacionada.

.e) Coordinar i planificar la formació interna adreçada al personal d'atenció ciutadana.

.f) Atendre la ciutadania des dels diferents punts d'atenció presencials, telemàtics i telefònics del Servei Territorial de Barcelona.

.g) Gestionar el Registre general d'entrades i sortides del Servei Territorial de Barcelona.

.h) Elaborar estadístiques mensuals d'atenció i fer-ne el control i el seguiment.

.i) Fer propostes de millora per al bon funcionament de l'atenció ciutadana.

.j) Altres funcions de naturalesa anàloga que li siguin encomanades pels seus superiors jeràrquics..

Disposicions addicionals

1. S'adscriu al Departament de Treball el Registre de Centres Especials de Treball, creat per l'Ordre de 12 de juny de 1992, del Departament de Benestar Social.

2. Se suprimeix la Secció de Recursos Sociolaborals, del Servei de Recursos Aliens, adscrita a la Subdirecció General de Gestió de Recursos de l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials, regulada als articles 7.4 c) i 7.7 del Decret 402/2000, de 27 de desembre.

3. Se suprimeixen les funcions f) i h) de l'article 23.2 del Decret 74/2006, d'11 d'abril, atribuïdes al Servei d'Inspecció i Registre de la Direcció de Serveis del Departament d'Acció Social i Ciutadania.

4. S'adscriuen al Departament de Treball els recursos humans i materials directament afectats a les funcions i serveis relatius a la integració laboral de les persones amb discapacitat.

Disposicions transitòries

1. Els òrgans dependents de les unitats afectades per aquest Decret es mantindran mentre no es modifiquin les disposicions que els regulen.

2. El personal que resulti afectat per les modificacions orgàniques d'aquest Decret continuarà percebent la totalitat de les seves retribucions amb càrrec als crèdits als quals s'estaven imputant fins que s'adoptin les disposicions pressupostàries i de desplegament corresponents.

3. Les persones que ocupen els llocs de treball o de comandament dels òrgans i àrees funcionals afectades per aquest Decret seguiran exercint les seves funcions respectives mentre no s'adaptin els nomenaments o es proveeixin, si escau, els llocs de treball corresponents d'acord amb la nova estructura.

Disposicions derogatòries

1. Amb caràcter general, queda expressament derogada qualsevol disposició de rang igual o inferior que contradigui aquest Decret o s'hi oposi.

2. Es deroguen, del Decret 570/2006, de 19 de desembre, d'estructuració del Departament de Treball, els articles 2, 4 i 8.

3. Es deroga, del Decret 199/2007, de 10 de setembre, de reestructuració del Departament de Treball, la disposició addicional setena, pel que fa al Decret 570/2006, de 19 de desembre, d'estructuració del Departament de Treball.

4. Es deroguen els apartats 1, 2 i 4 de l'article 17 del Decret 106/2000, de 6 de març, de reestructuració del Departament de Treball.

5. Es deroga l'Ordre d'1 de març de 1990, per la qual s'institueixen els serveis socials de suport a la integració laboral de les persones amb disminució i es regula el seu règim jurídic.

Disposicions finals

1. Es faculten les conselleres d'Acció Social i Ciutadania i de Treball per dictar les disposicions necessàries per al desplegament d'aquest Decret, i el conseller d'Economia i Finances per fer les modificacions pressupostàries necessàries per donar compliment a aquest Decret.

2. Aquest Decret entra en vigor el mateix dia de la seva publicació en el DOGC.

Barcelona, 24 de febrer de 2009

José Montilla i Aguilera

President de la Generalitat de Catalunya

Mar Serna Calvo

Consellera de Treball

Carme Capdevila i Palau

Consellera d'Acció Social i Ciutadania

 

(09.051.168)