![]() |
infoAgricultura |
![]() |
El Butlletí d'informació diària del Departament
Núm. 789 29 d'abril de 2008 |
![]() |
El Govern aprovarà avui autoritzar l’Institut Català del Crèdit Agrari (ICCA) a obrir dues línies de préstec destinades als armadors i als mariners de la flota d’arrossegament dels ports de Tarragona i de palangre de superfície dels ports de Catalunya afectats per la parada temporal decretada per la direcció general de Pesca i Acció Marítima del Departament d’Agricultura, Alimentació i Acció Rural.
Una de les línies de préstec de l’ICCA permet avançar l’ajut per a la paralització temporal de l’activitat pesquera, corresponent a l’any 2008, de la flota d’arrossegament dels ports de Tarragona i de palangre de superfície dels ports de Catalunya per un import d’1.802.560,69 euros.
Els beneficiaris d’aquest avançament seran els armadors que acreditin que la inactivitat de l’embarcació durant el període de parada està motivada pel Pla de paralització de la direcció general de Pesca i Acció Marítima. Aquesta paralització temporal de l’activitat respon a la necessitat de promoure la recuperació dels recursos pesquers i la sostenibilitat de la nostra costa, i fomentar així una explotació pesquera més sostenible. Es preveu que 158 embarcacions d’arrossegament dels ports de Tarragona i 5 embarcacions de la flota de palangre de superfície, s'acullin a aquest préstec.
Els préstecs seran concedits per l'ICCA a un tipus d'interès fix igual al 5,50% anual, i amb un termini màxim d'un any amb amortització de capital i venciment d'interessos al final del termini. En aquests préstecs, no s’aplicarà comissió d'estudi i la comissió d'obertura serà del 0,5% de l'import formalitzat. A més, el DAR concedirà un ajut de 114.00 euros a aquesta línia de finançament.
D’altra banda, el Govern també ha autoritzat l’ICCA a obrir una altra línia de préstecs per avançar les prestacions d’atur que han de percebre els mariners catalans afectats per la parada temporal abans esmentada per un import de 578.006 euros. El DAR també concedirà un ajut de 15.025 euros per aquesta línia de préstecs.
Els beneficiaris d’aquests préstecs seran les confraries de pescadors dels mariners de la flota d’arrossegament dels Ports de Tarragona i de palangre de superfície dels ports de Catalunya, ja que seran aquestes les que faran arribar els ajuts als mariners de la flota d’arrossegament afectats per la parada temporal. Es preveu que uns 800 mariners s’acollin a aquesta mesura.
Els préstecs seran concedits per l'ICCA a un tipus d'interès fix igual al 5,50 % i a 5 mesos de termini, no se’ls aplicarà comissió d'estudi i la comissió d'obertura serà del 0,25% de l'import formalitzat. Tots aquests costos financers són bonificats pel DAR.
La directora general d’Agricultura i Ramaderia, Rosa Cubel, va rebre, ahir, una delegació del Servei Nacional de Sanitat i Qualitat Agroalimentària (SENASA-Argentina).
La visita d’aquesta delegació, formada per 4 funcionaris del govern argentí, està inclosa dins d’un programa de cooperació entre el SENASA i la Unió Europea. El motiu d’aquesta visita s’emmarca dins de l’activitat vinculada a la traçabilitat en la comercialització de medicaments veterinaris que poden deixar residus en aliments d’origen animal.
Catalunya serà la Comunitat Autònoma on estudiaran la distribució, comercialització i el control de l’ús dels medicaments veterinaris. La visita tindrà una durada d’una setmana, dies que s’aprofitaran per a visitar centres distribuïdors de medicaments veterinaris, centres dispensadors, explotacions ramaderes i el Laboratori Agroalimentari de Cabrils.
La European Food Safety Autorithy (EFSA), ha presentat recentment el seu informe a la Comissió Europea sobre espècies susceptibles i vectors de malalties en peixos, mol.luscs i crustacis. En aquest informe hi han participat els investigadors de l’IRTA Ana Roque i Chris Rodgers.
Concretament, aquests experts en aqüicultura de l’IRTA de Sant Carles de la Ràpita han participat en els grups de treball sobre malalties i anàl·lisi de riscos. Per la seva part, Mariano Domingo del CReSA ha format part del panell AHAW que va aprovar-ne les conclusions.
El resultat d’aquests informes afectaran la política de la Comissió a l’hora de definir una llista d’espècies portadores que influeixen en la introducció d’animals vius (peixos, mol·luscs i crustacis) en les activitats aqüícoles de les zones lliures de malalties.
El fet que investigadors de l’IRTA siguin convidats a participar en l'elaboració d’aquests informes com a experts reflecteix el nivell científic que han assolit els nostres investigadors en les seves matèries.
El passat 18 d’abril es va desenvolupar al Telecentre Centre del Pont de Suert la jornada de Noves tecnologies per a ramaders.
Aquesta activitat, organitzada pel Consell Comarcal de l’Alta Ribagorça, es va centrar en donar a conèixer per part dels gestors de RuralCat les utilitats i serveis que aquest portal pot oferir als ramaders i molt especialment a les persones vinculades al món agrari i agroalimentari d’aquestes zones de muntanya, basades en informació, formació i serveis tecnològics.
També es va fer per part de l’Ofina Comarcal del DAR una exposició sobre el visor SIGPAC.
A l'acte hi van assistir una vintena de ramaders els quals van atendre a les exposicions que van fer els responsables del portal Rural i de l’Oficina Comarcal.
Expansión publica La técnica de la confusión sexual elimina las plagas. Aquest rotatiu explica que els 33 productors de Girona Fruita, empresa que es va presentar als premis Pita 2007, han aconseguit acabar amb les malalties dels seus arbres limitant les fitosanitaris.
Segre informa que Raimat estalvia un 40% d’aigua a les vinyes amb noves tecnologies. El celler lleidatà Raïmat ha aconseguit reduir en els últims anys el consum d’aigua en un 40% gràcies a l’aplicació de resultats de diferents programes d’investigació i desenvolupament(I+D) que, alhora, garanteixen la qualitat futura del raïm.
El conseller d’Agricultura, Alimentació i Acció Rural, Joaquim Llena, respondrà, a partir de les 16:00 hores, preguntes orals de la Comissió d’Agricultura del Parlament de Catalunya. Posteriorment, a les 19:00 hores, a l’Hotel Majestic, Llena presidirà la reunió del Patronat de la Fundació del Món Rural.
El director general de Planificació i Relacions Agràries, Antoni Diaz, visita, a Budapest, la fira Floralia.