![]() |
infoAgricultura |
![]() |
El Butlletí d'informació diària del Departament
Núm. 1.255 27 d'octubre de 2010 |
![]() |
El Departament d'Agricultura, Alimentació i Acció Rural (DAR) ha posat en marxa a l'Oficina Comarcal del Segrià un sistema de cita prèvia per gestionar millor les visites dels agricultors i ramaders que acudeixen per gestionar tràmits. L'objectiu és aconseguir una millor eficiència en el servei i reduir el temps d'espera. Els ciutadans podran sol.licitar la cita prèvia presencialment, per telèfon o a través d'Internet. També es possibilita que aquesta cita es pugui realitzar per mitjà de cooperatives, sindicats i entitats col·laboradores i d'assessorament.
El director de Serveis del DAR, Antoni Argilés, acompanyat del director dels Serveis Territorials del DAR a Lleida, Joan Gòdia, i del cap de l'Oficina Comarcal del DAR del Segrià, Miquel Molins, va presentar el passat divendres, dia 22 d'octubre, a Lleida, la implantació del nou sistema de cita prèvia a través de l'Oficina Virtual de Tràmits (OVT) de la Generalitat de Catalunya, que ha posat recentment en marxa l'esmentada Oficina Comarcal, la qual ja ha comptabilitzat unes 300 visites. Aquest sistema també s'ha implementat a la unitat de Torres de Segre per citar als ciutadans en els controls de teledetecció.
Segons Antoni Argilés, “el Servei de Cita Prèvia (SCP) permet que el ciutadà es gestioni les seves peticions per ser atès en una oficina determinada del DAR, sobre un tema concret, el dia i hora escollit. També serveix perquè l'oficina d'atenció tingui una gestió segura, àgil i pràctica de les atencions personalitzades del ciudatà".
Segons Joan Gòdia, “s'han d'aprofitar les noves tecnologies ja que en el món agrari el temps és molt valuós”.
Aquesta Oficina Comarcal del Segrià tramita el 10% de les Declaracions Úniques que han de fer els pagesos catalans, el 20% dels ajuts per a la incorporació de joves i el 70% dels plans de reconversió varietal de fruita.
El SCP és una eina corporativa de l'OVT de la Generalitat de Catalunya, integrada a la plataforma Gencat Serveis i Tràmits (GSIT) que la Direcció General d'Atenció Ciutadana (DGAC) posa a disposició dels Departaments, per facilitar la seva relació amb els ciutadans. L'OVT va entrar en funcionament el gener de 2010.
Cita Prèvia és un programa de maneig molt fàcil i intuïtiu que funciona mitjançant el portal de l'OVT, la qual cosa serveix per apropar el ciutadà a l'Administració, ja que permet contactar a través d'Internet. Està pensat perquè agricultors i ramaders -directament o per mitjà de cooperatives, sindicats i entitats d'assessorament agraris- n'esdevinguin usuaris habituals per als seus tràmits i consultes.
El secretari general del DAR , Xavier Castella, acompanyat del director general de Planificació i Relacions Agràries, Antoni Díaz , va presidir ahir a Barcelona la segona reunió del Ple de l'Observatori Agroalimentari de Preus de Catalunya. Aquest nou ens està format per representants del DAR, del Departament d'Economia i Finances i del d'Innovació, Universitats i Empresa, a més de representants dels següents organismes: cambres de comerç, ens locals, món cooperatiu, Consell de Llotges i Mercats en Origen de Catalunya, Mercabarna i organitzacions professionals agràries.
Actualment, el Govern compta amb altres observatoris sectorials, com el de la llet, el de la vinya, el vi i el cava, el del porcí, el de la fruita fresca, el de la producció ecològica i s'està ultimant el del conill. Són òrgans en els quals s'efectua el tractament de dades tècniques i econòmiques dels sectors respectius, es dissenyen indicadors i s'elaboren estudis i informes sobre la matèria.
Xavier Castella va exposar, durant la reunió, que l'Observatori s'està consolidant com a instrument clau per articular les polítiques del sector, englobant tota la cadena agroalimentària. Aquest ens complementa la resta d'observatoris existents, oferint als agents del sector una preuada informació sobre preus, marges, i altres elements d'interès. En definitiva, totes les eines que articula el DAR envers el sector pretenen millorar la comercialització dels nostres productes, fomentar la internacionalització de les nostres empreses i posar en valor el producte agrícola català, on les xarxes de proximitat tenen un paper destacat.
Per la seva part, el director general Díaz va traslladar als assistents que un cop constituïda la xarxa de recollida d'informació, ara resta potenciar la comunicació cap al sector. Segons Díaz, cal fomentar el coneixement de tota la informació que té a la seva disposició el sector perquè pugui articular les politiques i les actuacions pertinents en funció dels comportaments del mercat.
D'altra banda, tant Castella com Díaz van proposar als membres de l'Observatori de Preus que aquest nou ens es constitueixi com a Mesa d'Interlocució per fomentar el diàleg entre el conjunt de la cadena agroalimentària, complint així amb les resolucions del debat parlamentari sobre el món agrari celebrat el passat mes d'abril.
Castella, a més, també va proposar als membres d'aquest organisme que contribueixin a definir i delimitar aquella normativa i burocràcia que els afecta com a sector i que pot incidir de forma negativa en els seus costos. Millorant aquest àmbit es pot contribuir a fer més fort el sector i més competitiu, segons el secretari general.
La finalitat de l'Observatori és aportar la màxima transparència informativa sobre la formació de preus agraris en les diferents posicions comercials, sobre les seves oscil·lacions, des de l'origen fins a arribar al consumidor final, i sobre la distribució dels marges als diferents nivells de la cadena. Amb aquesta filosofia s'està treballant en un seguiment sistemàtic dels preus amb l'objectiu d'assolir aquesta màxima transparència en uns mercats, de vegades, molt tancats i opacs. Al mateix temps, s'està treballant en un manual de Bones Pràctiques Comercials per apropar els agents del sector i negociar més obertament les condicions comercials.
El director general d'Alimentació, Qualitat i Indústries Agroalimentàries del DAR, Joan Gené, va presidir ahir dimarts l'Assemblea General de l'Associació Europea de Regions amb Productes d'Origen (AREPO), que es va celebrar a Brussel·les.
L'AREPO és un organisme internacional que aplega diferents regions europees que porten a terme una política de qualitat basada en les Denominacions d'Origen Protegides (DOP) i en les Indicacions Geogràfiques Protegides (IGP), per tenir interlocució directa amb les institucions europees i altres organismes internacionals, i defensar els interessos dels productes d'origen europeus en tots els temes relacionats amb la seva legislació i promoció.
Catalunya és membre de l'AREPO des de la seva creació, l'any 2005, i hi ha participat activament des dels inicis. Fins ara, Catalunya ha estat al capdavant de l'associació des que, el setembre del 2007, va assumir-ne la presidència. La participació en l'associació respon a la gran rellevància i suport que el DAR atorga a la qualitat agroalimentària.
L'assumpte més important que es va tractar en el decurs de l'Assemblea és el relleu en la presidència de l'associació. Els mandats són de 3 anys, i és per això que en aquesta Assemblea General es va procedir a l'elecció de la nova presidència per al període 2010-2013, ja que Catalunya no s'hi ha tornat a presentar per tal de permetre la rotació entre les regions.
La presidència catalana, que va finalitzar ahir, ha coincidit amb un moment molt important pel que fa al futur dels productes amb distintius d'origen i qualitat, atès el fet que les institucions de la Unió Europea estan duent a terme un procés de reforma de la política de qualitat dels productes agroalimentaris. L'AREPO hi ha participat activament per tal de fer sentir la seva veu al respecte i defensar els interessos de les regions membres.
El diari La Vanguardia publica una informació titulada La UE rechaza reducir más las capturas de atún rojo. Segons el diari, la Unió Europea es resisteix a anar més lluny del pactat en la pla de recuperació de la tonyina vermella en el Mediterrani i l'Atlàntic est. Els ministres de Pesca d'Espanya, Franca i Itàlia, entre d'altres, es van oposar ahir a la proposta de la comissària de Pesca europea, la grega Maria Damanaki, de reduir a la meitat la quota de captura de tonyina de l'any 2011. Rosa Aguilar, la nova ministra de Medi Ambient, Medi Rural i Marí, va defensar la continuïtat de l'actual pla de recuperació.
El rotatiu Segre titula L'Observatori de Preus, una taula per al diàleg una informació en la qual es diu que els departaments d'Agricultura, Economia i el d'Innovació es van reunir, ahir, amb representants de les Cambres de Comerç, del món cooperativista, de Mercabarna, així com d'organitzacions agràries en el segon ple de l'Observatori Agroalimentari de Preus de Catalunya. En l'esmentada reunió, el director general de Planificació i Relacions Agràries del DAR, Antoni Díaz, va manifestar que, una vegada constituït aquest observatori, cal fomentar el coneixement de tota la informació que té a la seva disposició el sector perquè pugui articular les actuacions pertinents en funció dels comportaments del mercat.
El conseller d'Agricultura, Alimentació i Acció Rural, Joaquim Llena, presideix a les 9:55 hores, a Mollerussa, la inauguració de la XV Jornada Fructícola de l'IRTA. Posteriorment, a les 19:00 hores, a Tàrrega, el conseller participa en una reunió informativa per exposar les actuacions sobre el cas Segarra-Garrigues.
El director de serveis del DAR, Antoni Argilés, inaugura a les 9:30 hores, a Reus, el Congrés espanyol de formació i capacitació agrària.
El director general de Pesca i Acció Marítima, Martí Sans, assisteix a les 10:00 hores, a Deltebre, en la Jornada sobre la tonyina.