Accés al contingut
Accés al menú de la secció

Generalitat de Catalunya - www.gencat.cat

 
 

Modernitat
Infraestructures

 
 
Mapa Catalunya concentra eixos fonamentals per carretera i ferrocarril en les comunicacions peninsulars amb Europa.”
El creixement de les últimes dècades ha fet augmentar notablement la qualitat i la quantitat de les infraestructures de Catalunya. No obstant això, les necessitats encara són moltes, per causa del retard històric acumulat i el fort increment de la demanda de transport dels darrers anys. L'aeroport de Barcelona n'és un bon exemple, doncs el 2009 ha inaugurat una moderna terminal, la T-1, que incorpora els sistemes de gestió aeroportuària més moderns i que aspira a convertir-se en un dels aeroports europeus més preparats per als vols intercontinentals. Tot just des de la inauguració, ja es treballa en una propera ampliació per fer-la encara més competitiva.

El mateix passa sovint amb grans infraestructures viàries o del ferrocarril. Catalunya concentra algunes de les carreteres i autopistes més transitades de la península. L'autopista AP-7 és fonamental en les relacions transfrontereres i en el mateix corredor de comunicacions s'està construint la línia del ferrocarril d'alta velocitat que ha d'unir Barcelona amb Girona i travessar els Pirineus. L'èxit de l'AVE ha estat notable, fins al punt que ha superat en nombre de viatgers el pont aeri Barcelona-Madrid.

Catalunya disposa de 12.000 quilòmetres de carreteres, dels quals una mica menys de mil són autopistes, la majoria de peatge. L'orografia condiciona molt la ubicació i les característiques de les infraestructures. Una de les grans obres recents en matèria viària, l'Eix Transversal, es va mostrar molt aviat insuficient per a la demanda generada i en aquests moments se n'està fent el desdoblament. I una altra de les obres més complexes, l'Eix del Llobregat, arriba finalment en forma d'autovia des de Barcelona fins a Berga després de molts anys de projectes i d'obres.

Després d'uns anys d'estancament, la línia de l'AVE, que també permet viatjar directament fins a Andalusia sense parar a Madrid, ha revitalitzat el ferrocarril, un mitjà de transport que precisament va néixer a Catalunya el 1848, amb la línia Barcelona-Mataró. Amb l'AVE ha arribat, a més, la via d'ample internacional que facilitarà les connexions de passatgers i mercaderies amb la resta d'Europa. Molt aviat, les quatre capitals catalanes estaran connectades amb trens d'alta velocitat, fet que propiciarà canvis substancials en la forma de vida i les pautes laborals en reduir de forma dràstica els temps de desplaçament.

Les relacions comercials tenen en els ports de Barcelona i Tarragona un dels seus principals arguments, doncs estan considerats dels més importants de la Mediterrània.

A més de l'ampliació efectuada a l'aeroport de Barcelona, en els darrers anys ha crescut considerablement el nombre de vols als aeroports de Girona-Costa Brava i Reus.

Sabies que...

L'any 2001 el setmanari Newsweek situava Barcelona com una de les principals ciutats tecnològiques del món, en especial per la seva aposta pel districte 22@, que ha significat substituir les antigues fàbriques del Poblenou per indústries de noves tecnologies.

 
Avís legal | Accessibilitat | Sobre gencat | © Generalitat de Catalunya