Generalitat de Catalunya

Acords de Govern
Inici > Acords de Govern > IX Legislatura (2010-2014) > 8 de novembre de 2011 > El Govern impulsa mesures en totes les etapes educatives per fer de Catalunya una escola d'emprenedors
Dimarts, 8 de novembre de 2011

El Govern impulsa mesures en totes les etapes educatives per fer de Catalunya una escola d'emprenedors


L'Executiu aprova un conjunt d'accions per fer arribar a tot l'alumnat les eines necessàries perquè els infants i joves coneguin els avantatges de tirar endavant projectes emprenedors

En l'FP, s'engega el projecte pilot "L'empresa a prop" per promoure noves empreses i es premiaran les millors iniciatives amb microcrèdits

El Govern ha aprovat avui un conjunt de mesures per donar impuls a la formació en valors emprenedors. Les mesures afectaran totes les etapes educatives, tant obligatòries com postobligatòries. Sota el nom “Catalunya, escola d’emprenedors”, el Govern aposta per fomentar l’esperit emprenedor entre l’alumnat. Així, les mesures defineixen les competències emprenedores i fixen els corresponents objectius en les diferents etapes educatives –infantil i primària, secundària, formació professional i batxillerat– i també en l’escola rural. Aquestes competències són els coneixements, habilitats i actituds que conformen la capacitat per convertir les idees en accions. Comprenen iniciativa, innovació, assumpció de risc, planificació, organització per objectius, treball en equip, construcció de xarxes de suport i creativitat.

De fet, el Pla de Govern per a l’actual legislatura ja preveu el foment de l’esperit emprenedor i el seu desenvolupament empresarial. Concretament, desplega aquest propòsit en tres punts: facilitar l’inici i la pràctica de l’activitat emprenedora, potenciar els valors del treball, l’esforç i el risc en tots els processos formatius, i impulsar la creació i el desenvolupament d’empreses, cooperatives, societats laborals i treball autònom emprenedor. La Llei d’Educació de Catalunya (LEC), per la seva banda, també inclou en l’article 2 com a principi general “el foment de l’emprenedoria”.

Els objectius a aconseguir en l’educació infantil i primària són que els alumnes coneguin els conceptes econòmics bàsics, que entenguin les relacions entre els diferents agents socials i el seu paper, i que es facin càrrec de la importància de l’educació en el col·legi pe assolir posteriorment les fites que es proposin.

En l’escola rural, d’acord amb les seves especificats, es vol promoure l’emprenedoria en el món rural a partir de la capacitació dels més joves i, en coordinació amb el territori, difondre la cultura emprenedora amb la creació d’una cooperativa a l’aula, i que coneguin els passos per crear i gestionar una empresa.

Pel que fa a l’etapa de secundària, s’inclourà una nova matèria optativa a 4t d’ESO, “Orientació professional i iniciativa emprenedora”. A banda, l’alumnat ha de desenvolupar la perseverança, la creativitat i la confiança en ells mateixos, que descobreixin les habilitats i els interessos personals i els riscos d’abandonar els estudis i que comprenguin la relació entre economia i empresa i el funcionament del mercat global.

En els estudis postobligatoris, formació professional i batxillerat, els objectius són: aplicar de manera pràctica els coneixements obtinguts, fomentant el treball en equip; comprendre la realitat social i econòmica que els envolta, estimulant la capacitat crítica; analitzar les aptituds requerides en el mercat laboral i comparar-les amb els seus interessos i habilitats; adquirir eines per als seus primers passos en l’àmbit professional, i generalitzar la matèria d’FP “Empresa i iniciativa emprenedora”.


Pla pilot amb microcrèdits

En el cas de l’FP, a més, es posarà en marxa un projecte pilot d’emprenedoria: “L’empresa a prop”.  Amb aquest programa es volen aconseguir, entre d’altres, la creació d’una xarxa d’emprenedoria d’FP i impulsa a la creació de noves empreses per part de l’alumnat d’FP.

També s’ha acordat crear uns premis sobre emprenedoria que permetin el desenvolupament dels projectes guardonats a través de microcrèdits. Els projectes presentats podran arribar a formar part d’un banc d’idees. Totes les iniciatives del banc hauran de tenir l’aprovació dels centres docents corresponents. Una altra de les apostes és la creació d’un viver d’empreses a les instal·lacions del centre docent.



Comparteix: Facebook Twitter Delicious Technorati Yahoo latafanera menéame
Avís legal | Accessibilitat | Sobre gencat | © Generalitat de Catalunya