Generalitat de Catalunya

Acords de Govern
Inici > Acords de Govern > VIII Legislatura (2006-2010) > 13 d'abril de 2010 > Pla Especial d'Emergències per Allaus a Catalunya
Dimarts, 13 d'abril de 2010

El Govern aprova el Pla Especial d'Emergències per Allaus a Catalunya


L'Allaucat estableix les zones amb risc d'allaus i especifica els procediments d'informació per garantir la seguretat de la població, entre altres funcions

El Pla també determina l'obligació d'un municipi d'elaborar el Pla d'Actuació Municipal per allaus

Fins ara les emergències relacionades amb allaus es tractaven en el marc del PROCICAT

El Govern ha aprovat avui el Pla Especial d'Emergències per Allaus a Catalunya (Allaucat), que ha de fer front al risc d'allaus que es pot produir al Pirineu i Prepirineu Oriental i Occidental de Catalunya. Actualment, les emergències associades a les allaus es tracten en el marc del pla d'emergències territorial i multirisc PROCICAT, i és per això que s'ha considerat oportú crear un pla específic associat a aquest risc concret.

A Catalunya poden produir-se allaus al Pirineu i al Prepirineu, exceptuant les comarques de la Garrotxa i de l'Alt Empordà. Les allaus acostumen a afectar persones que realitzen activitats d'alta muntanya en zones no controlades, però també poden afectar zones baixes i els fons de les valls, on generalment es troben les majors concentracions de població, béns, infraestructures i serveis. És en aquests casos quan és necessari establir un pla especial que analitzi amb detall el risc i que estableixi una estructura i uns procediments operatius de resposta adaptats a aquestes situacions.

D'aquesta manera, l'Allaucat té per objectiu establir les zones i els municipis de Catalunya amb risc d'allaus i determinar els criteris d'afectació municipal; predir el risc per tal de prendre les mesures preventives adients; especificar els procediments d'informació a la població, mesures de protecció i consells; garantir la seguretat de persones i béns; catalogar els mitjans i recursos humans disponibles; i definir les tasques d'implantació i manteniment del pla.

L'índex de Perill d'Allaus diari el determina el Butlletí de Perill d'Allaus elaborat per l'Institut Geològic de Catalunya (IGC) i el Servei Meteorològic de Catalunya (SMC), i conté la previsió del perill d'allaus per 7 sectors nivològics definits en funció de factors com orografia, condicions físiques i mecàniques dels estrats de neu del mantell nival, i clima.

En el marc d'aquest pla es crearà un comitè tècnic de seguiment del risc d'allaus que, en cas d'avís de perill d'allaus amb índex 4 o 5 (el màxim), es reuniria a criteri del cap de l'equip de guàrdia del CECAT per valorar la situació i la seva possible evolució, així com per decidir les actuacions a realitzar per minimitzar el risc. El pla Allaucat estableix un grup d'intervenció, un grup d'ordre, un grup d'avaluació nivometeorològica, un grup logístic, un grup sanitari, i un grup judicial i de medicina legal i forense.

Quant a l'operativitat, es preveuen 4 fases: prealerta, alerta, emergència 1 i emergència 2, les quals s'activaran en funció del risc i/o els possibles efectes de l'allau sobre la població.

A més, el Pla d'Emergències per Allaus a Catalunya té com a finalitat determinar l'obligació d'un municipi d'elaborar el Pla d'Actuació Municipal (PAM) per allaus en funció de factors com la vulnerabilitat dels nuclis habitats, l'afectació sobre la mobilitat i la incidència turística o desenvolupament urbanístic.

En aquesta valoració s'han establert un total de 38 municipis que reuneixen aquestes característiques i que tenen per obligació elaborar el seu PAM. Serà en aquests municipis en els quals els PAS (Plans d'Assistència i Suport comarcals) adquiriran un paper important.


Avís legal | Accessibilitat | Sobre gencat | © Generalitat de Catalunya