Generalitat de Catalunya

Acords de govern

Inici > Acords de Govern > El Govern avança en tres punts estratègics per al futur de les infraestructures del país
Dimarts, 12 de maig de 2009

El Govern avança en tres punts estratègics per al futur de les infraestructures del país

  • Aborda els avenços assolits en el Pacte per a les infraestructures, l'acord pel traspàs dels serveis de Rodalia, i l'impuls del corredor mediterrani


El Govern ha analitzat avui els avenços assolits recentment en tres qüestions cabdals de cara la desenvolupament futur de les infraestructures del país i la gestió del transport. El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha donat compte de l'acord entre el Govern de la Generalitat i el Ministeri de Foment sobre el traspàs del serveis de Rodalia de Barcelona, del principi d'acord sobre el Pacte nacional per a les infraestructures a que han arribat el Govern i els tres grups parlamentaris que li donen suport, i el nou impuls que es donarà al corredor ferroviari Mediterrani per a incloure'l al Llibre verd del transport de la Unió Europea.

El Govern ha abordat també les principals línies de treball que durà a terme el Govern els propers mesos per a la consecució, concreció i desenvolupament d'aquestes fites.


El Pacte d'infraestructures avança

El Govern ha abordat avui els avenços en el desenvolupament del Pacte nacional per a les infraestructures. El conseller Nadal ha informat del principi d'acord a què s'ha arribat amb els tres grups parlamentaris que donen suport al Govern. D'aquesta manera, el Govern continuarà les converses amb tots els agents econòmics i socials i els partits de l'oposició. Es preveu que en les properes setmanes aquesta proposta serà sotmesa al Govern per a la seva posterior signatura.


Acord pel traspàs del servei de Rodalia

El Govern i el Ministeri de Foment van arribar a l'acord la setmana passada pel qual el traspàs del serveis de Rodalia de Barcelona serà efectiu el proper 1 de gener de 2010. Les competències que es materialitzaran amb aquest traspàs, previst a l'Estatut, inclouen la regulació, planificació, gestió, coordinació i inspecció del serveis i les activitats, així com també la potestat tarifària sobre el servei que actualment dóna RENFE-Operadora.

Les competències que s'han de transferir s'establiran en un conveni que subscriuran Renfe i la Generalitat de Catalunya el mes de desembre d'aquest any. Durant el 2010 la Generalitat reemplaçarà a l'Administració General de l'Estat en l'actual Contracte-Programa 2006-2010, que l'Estat té subscrit amb Renfe.

Es crearà una comissió mixta formada pel Ministeri de Foment, RENFE i la Generalitat amb l'objectiu d'establir el valor i els criteris d'actualització dels serveis transferits, així com la relació del mitjans materials i els recursos humans que hi estan adscrits. Aquesta valoració servirà de base per a la negociació d'un nou contracte programa.

D'altra banda, Adif i la Generalitat de Catalunya subscriuran un acord marc per a la utilització de la infraestructura ferroviària de Rodalia de Barcelona. Les inversions a realitzar a la xarxa de Rodalia es realitzaran d'acord amb el que estableix el Protocol subscrit el 2006 sobre actuacions ferroviàries a Catalunya i tenint en compte el nou Pla de rodalia.


Nou impuls al corredor mediterrani

El Govern, en el marc de la revisió del Llibre verd sobre xarxes transeuropees de transports, ara a consulta pública, ja ha presentat les seves aportacions per tal que s'hi introdueixi el corredor ferroviari Mediterrani com a projecte prioritari en les xarxes de transports de la Unió Europea. En aquest sentit, el Ministeri de Foment ha assumit també aquesta petició que defensarà davant la Unió Europea i recentment ha iniciat la licitació de l'estudi informatiu per tal de completar-lo en el tram entre Castelló i Tarragona.

El Govern considera fonamental aquesta infraestructura per a potenciar Catalunya com a porta del sud d'Europa i generar un nou dinamisme econòmic a tota la costa mediterrània. Així, el Govern català des del 2005 ha realitzat diverses gestions davant la UE per a demanar la inclusió d'aquest eix en la xarxa transeuropea de transports i aconseguir la connexió de tot la costa mediterrània des d'Andalusia fins a França amb ample internacional i ibèric per a poder operar amb serveis convencionals i d'alta velocitat per a passatgers i mercaderies.


Avís legal | Accessibilitat | Sobre gencat | © Generalitat de Catalunya