Generalitat de Catalunya

Acords de govern

Inici > Acords de Govern > El Govern dóna impuls a les obres de l'Eix Diagonal previst entre Vilanova i la Geltrú i Manresa
Dimarts, 5 de maig de 2009

El Govern dóna impuls a les obres de l'Eix Diagonal previst entre Vilanova i la Geltrú i Manresa

  • El nou eix viari tindrà 67 quilòmetres de longitud i inclourà 35 quilòmetres de nova carretera, 13 dels quals seran autovia

  • Les obres i la gestió de la infraestructura estan adjudicades per un import de 420,8 milions d'euros

  • Els treballs començaran de manera esgladonada a finals d'any i conclouran el 2012

  • L'actuació permetrà millorar l'accés al litoral des de les comarques centrals, i potenciar les comunicacions intercomarcals.


El Govern ha donat un nou impuls per a que comencin les obres de l'Eix Diagonal, l'eix viari que unirà Vilanova i la Geltrú (Garraf) i Manresa (Bages), amb l'aprovació, avui, de la declaració d'ocupació dels béns i drets afectats pel projecte, un dels tràmits previs perquè puguin iniciar-se els treballs, adjudicats aquest desembre per valor de 420,8 milions d'euros.

La construcció de l'Eix Diagonal, reclamada de fa més de deu anys pels ajuntaments de Vilanova i la Geltrú, Vilafranca del Penedès, Igualada i Manresa, és una de les obres viàries de més abast i més destacades del Govern de la Generalitat ja que preveu millorar la connexió viària entre el litoral i les comarques centrals de Catalunya. A més, quan estigui fet, constituirà una connexió més directa entre la costa i el futur Eix Transversal desdoblat, que és la via que connecta transversalment Catalunya, de les Terres de Ponent fins a Girona.

El nou Eix Diagonal, que combinarà trams viaris ja construïts i trams nous, tindrà una longitud de 67 quilòmetres. Inclourà 35 quilòmetres de nova carretera -13 dels quals seran d'autovia- i la millora dels 32 quilòmetres restants en trams de la C-15 i la C-37. Les obres començaran esglaonadament a partir de finals d'any i conclouran entre el 2011 i el 2012.

Aquesta actuació es durà a terme mitjançant una concessió de l'obra pública, que inclou la gestió i l'execució de les obres i el manteniment de l'Eix Diagonal durant un període de 33 anys. L'execució dels treballs està adjudicada per un import de 420,8 milions d'euros a l'agrupació d'empreses formada per Iridium Concesiones de Intraestructuras, S.A. i CAT Desenvolupament de Concessions Catalanes, S.L. L'Eix Diagonal; d'aquesta xifra, 332,4 milions d'euros es destinaran als trams de nova construcció i 18,2 a la millora i adaptació dels trams ja existents. La redacció dels projectes, les expropiacions necessàries i les tasques de gestió i direcció de l'obra, sumen una inversió de més de 70 milions d'euros.


Millora de la connexió litoral - comarques centrals

En el marc del Pla de grans eixos viaris, el Govern ha projectat la configuració de l'Eix Diagonal, entre Vilanova i la Geltrú i Manresa, per tal de millorar la connexió entre la costa i les comarques centrals, així com potenciar les comunicacions intercomarcals.

L'Eix Diagonal tindrà una longitud total de 67 quilòmetres i unirà els municipis de Vilanova i la Geltrú, Canyelles, Vilafranca del Penedès, Sant Pere de Riudebitlles, Capellades, Igualada, Sant Salvador de Guardiola i Manresa. Actualment, està construït prop del 50% del traçat d'aquest eix viari; en concret, entre Puigdàlber i Igualada (corresponent a la C-15) i entre Castellfollit del Boix i Sant Salvador de Guardiola (C-37).

Les obres que s'impulsen consistiran en la formació d'una autovia entre Vilanova i la Geltrú i Vilafranca del Penedès i la construcció de les variants de Vilafranca del Penedès i Canyelles, així com de diferents trams de nova carretera. En paral.lel, els treballs comportaran l'adaptació de la resta del recorregut fins a Manresa a les característiques del nou eix viari.

D'aquesta manera, l'Eix Diagonal unirà l'Alt Penedès i el Garraf amb una nova autovia que també connectarà amb les autopistes C-32 i AP-7. Així mateix, configurarà una connexió més directa entre la costa i l'Eix Transversal (C-25) i millorarà la mobilitat entre el Bages i l'Anoia.

En les obres de l'Eix Diagonal, es poden remarcar les actuacions següents:

  • Construcció de 35 quilòmetres de nova carretera, dividits en tres trams: Vilanova i la Geltrú - Puigdàlber, Igualada - Castellfollit del Boix i Sant Salvador de Guardiola - Manresa (Eix Transversal).
    • 13 quilòmetres tindran les característiques d'una autovia; en concret, el tram entre Vilanova i la Geltrú i la connexió amb l'AP-7, a Vilafranca del Penedès.
    • 22 quilòmetres tindran les característiques d'una via preferent de dos carrils, d'altes prestacions, amb enllaços a diferent nivell i canalització d'accessos.
  • Adaptació al nou eix viari dels 32 quilòmetres restants, en funció de les necessitats de cada tram, amb treballs com, per exemple, la millora del ferm i la renovació de la senyalització i dels elements de seguretat viària.
  • Construcció de 16 enllaços, 10 túnels (tres dels quals seran dobles) i 16 ponts.
Programació de les obres

La concessió de l'Eix Diagonal està formada per un conjunt d'actuacions que s'executaran de forma individualitzada entre el segon semestre de 2009 i l'any 2012. En aquest sentit, la planificació de les obres serà la següent:

  • Tram Castellfollit del Boix - Manresa: Els treballs començaran el primer semestre de 2010 i finalitzaran el 2012.
  • Tram Igualada - Castellfollit del Boix: Els treballs s'iniciaran durant el segon semestre d'aquest any i conclouran el segon semestre de 2011.
  • Tram Vilafranca del Penedès - Igualada: Les obres en aquest tram s'iniciaran el primer semestre de 2010 i conclouran durant el 2012.
  • Tram Vilanova i la Geltrú - Vilafranca del Penedès. Les obres començaran el segon semestre d'enguany i finalitzaran durant el 2012. Aquest tram s'iniciarà amb la construcció d'un pas inferior sota l'autopista AP-7, a Vilafranca del Penedès.

Avís legal | Accessibilitat | Sobre gencat | © Generalitat de Catalunya