Generalitat de Catalunya

Acords de govern

Inici > Acords de Govern > El Govern assumeix la gestió de les carreteres comarcals i cedeix la xarxa local a la Diputació de Girona
Dimarts, 28 d'abril de 2009

El Govern assumeix la gestió de les carreteres comarcals i cedeix la xarxa local a la Diputació de Girona

  • És previst que s'inverteixin 20 milions d'euros en els propers cinc anys per portar a terme millores a la xarxa viària gironina

  • Aquest conveni és fruit de l'aplicació de la Llei de carreteres aprovada el juliol passat, que clarifica les competències de cada administració sobre la xarxa viària local i comarcal


El Govern ha acordat avui signar amb la Diputació de Girona el conveni per traspassar a la Generalitat les carreteres gestionades per la Diputació que pertanyen a la xarxa comarcal i cedir a la Diputació les carreteres de funcionalitat local. Aquest conveni és fruit del desenvolupament de la Llei de carreteres aprovada el juliol passat, que preveu que les carreteres locals siguin gestionades pels ens locals supramunicipals.

El conveni aprovat avui suposa que el Govern assumeixi 50 quilòmetres d'11 carreteres comarcals de la zona i que, per la seva banda, la Diputació de Girona assumeixi 125 quilòmetres de 16 vies locals. Aquest acord institucional beneficiarà els usuaris de la xarxa viària gironina ja que clarifica les competències d'ambdues administracions, Generalitat i Diputació, i acaba amb la interinitat jurídica sobre qui gestiona les carreteres locals.

El conveni que s'impulsa avui és el primer que fa efectiu el traspàs de la gestió de la xarxa viària local ja que la Llei de carreteres ja està aprovada. Properament, és previst que s'adaptin a aquesta normativa els anteriors convenis signats el maig de 2006 amb la Diputació de Barcelona, l'agost de 2006 amb la Diputació de Tarragona i l'abril de 2007 amb la Diputació de Lleida. Amb la resta de Diputacions s'havia signat un conveni de delegació de la gestió de les carreteres locals ja que encara no estava aprovada la Llei de carreteres i no era possible aprovar un traspàs.

La Llei de carreteres estableix que el Govern de la Generalitat té la titularitat de les carreteres de les xarxes bàsica i comarcal de Catalunya, les que no estan reservades a la titularitat de l'Estat, i atribueix a les diputacions o als ens supramunicipals la titularitat de les carreteres de la xarxa local en el seu àmbit territorial.


Classificació de la xarxa viària

Paral·lelament al procés de transferències, la Generalitat ha classificat la xarxa viària segons el trànsit que hi circula en diferents categories -xarxa bàsica, comarcal i local- per tal d'orientar la planificació de les actuacions viàries en els propers anys. En aquest sentit, el Pla d'infraestructures del transport de Catalunya defineix també aquestes categories.

De la mateixa manera que ja s'ha efectuat el traspàs a la Generalitat de les carreteres de la xarxa bàsica gestionades per la Diputació, ara es continua el procés amb la transferència de les carreteres que la Diputació gestiona i pertanyen a la xarxa comarcal. Per la seva banda, la Diputació de Girona podrà assumir aquelles carreteres que, per la seva funcionalitat local, poden ser gestionades d'una manera més eficaç. (veure al document PDF les carreteres que, segons aquest acord, assumeix cadascuna de les Administracions).

D'aquí cinc anys, període de temps establert al conveni, el Govern i la Diputació de Girona concretaran la manera com es transferiran els 290 quilòmetres corresponents a les 36 carreteres restants que conformen la xarxa local gestionada encara per la Generalitat.


20 milions d'euros per a la millora de la xarxa viària gironina

L'acord aprovat avui també preveu el desenvolupament d'un Pla de millora a la xarxa viària gironina, amb una inversió de 20 milions d'euros en cinc anys; la Generalitat hi aportarà 15 milions d'euros i la Diputació de Girona, els 5 milions d'euros restants. La comissió de seguiment que es crearà a partir del conveni concretarà les actuacions d'aquest Pla. Complementàriament, es preveu portar a terme les actuacions següents:

  • Treballs de condicionament de la GIP-6042, de Peralada a Vilanova de la Muga, amb variant sobre el ferrocarril de Barcelona a Portbou, amb una inversió prevista de 4 milions d'euros.
  • Nou pont sobre la Tordera (carreteres BV-6001 i GP-6831), entre els termes de Malgrat de Mar i Blanes, amb una inversió estimada de 4,7 milions d'euros
  • Redacció i tramitació dels estudis de la variant de Sant Pere Pescador.
Convenis signats amb la resta de Diputacions

Diputació de Barcelona (maig 2006)

  • De Diputació a Generalitat: 420 km de 45 carreteres comarcals.
  • De Generalitat a Diputació: 315 km de 35 carreteres locals.
  • Aportació de 30 milions d'euros en 5 anys, cofinançats al 50%.

Diputació de Tarragona (agost 2006)

  • De Diputació a Generalitat: 311km de 37 carreteres comarcals.
  • De Generalitat a Diputació: 396 km de 51 carreteres locals.
  • Aportació de 10 milions d'euros en 5 anys, cofinançats al 50%.

Diputació de Lleida (abril 2007)

  • De Diputació a Generalitat: 163 km de 17 carreteres comarcals.
  • De Generalitat a Diputació: 182 km de 22 carreteres locals.
  • Aportació de 30 milions d'euros en 5 anys: 17,5 milions d'euros, per part de la Generalitat, i 12,5 milions d'euros per part de la Diputació.

Avís legal | Accessibilitat | Sobre gencat | © Generalitat de Catalunya