Generalitat de Catalunya

Acords de govern

Dimarts, 20 de marš de 2007

El Govern dˇna llum verda al desdoblament de l'Eix Transversal


L'obra millorarÓ la seguretat i la flu´desa del trÓnsit i fomentarÓ l'equilibri territorial i la transversalitat en les comunicacions


L'execuciˇ de les obres suposarÓ una inversiˇ estimada en 865 milions d'euros, que amb la gestiˇ i manteniment de la futura autovia sumarÓ 1.109 milions d'euros


Els treballs comenšaran entre finals d'aquest any i principis del vinent i acabaran el 2011


El Govern ha encarregat avui a l'empresa p˙blica GISA els trÓmits necessaris per a la licitaciˇ i adjudicaciˇ de les obres de desdoblament de l'Eix Transversal i ha aprovat la corresponent despesa, d'abast plurianual. Aquesta actuaciˇ permetrÓ convertir en autovia tot l'Eix, que discorre entre Cervera i Riudellots de la Selva i tÚ 155 quil˛metres de longitud.

Es preveu licitar la concessiˇ d'aquesta actuaciˇ aquesta primavera, per tal d'iniciar els treballs a l'enllaš de Joncadella, a Manresa, a finals d'aquest any i el gruix de les obres el primer trimestre de 2008. L'execuciˇ del desdoblament suposarÓ una inversiˇ estimada en 865 milions d'euros i la gestiˇ i manteniment de la futura autovia, en 244 milions d'euros.

L'Eix Transversal vertebra les comunicacions per carretera entre la plana de Lleida, les comarques centrals i Girona. En el marc del Pla d'infraestructures del Transport i el Programa de grans eixos viaris, la Generalitat ha previst transformar en autovia tot l'Eix Transversal, una actuaciˇ de gran magnitud, no solament pel que fa a la mobilitat, sinˇ tambÚ per motius socials, territorials, econ˛mics i estratŔgics.

En aquest sentit, el desdoblament de l'Eix permetrÓ:


  • Incrementar la capacitat i millorar el nivell de servei de la infraestructura.
  • Augmentar la seguretat i la flu´desa del trÓnsit.
  • Descongestionar l'entorn metropolitÓ i el corredor costaner.
  • Potenciar tant les connexions intercomarcals com les de llarg recorregut i permetrÓ articular el territori amb la connexiˇ amb els principals eixos de l'interior i de comunicaciˇ amb el Pirineu.
  • Fomentar l'equilibri territorial i la transversalitat en les comunicacions.
  • Esdevenir una peša clau en la xarxa transeuropea i estructurant en la xarxa catalana.
  • Contribuir a crear una xarxa de ciutat mitjanes molt actives.
  • Facilitar el desenvolupament econ˛mic en les comarques interiors.
La nova autovia

El projecte preveu desdoblar l'actual carretera per tal de formar una autovia de dos carrils per a cada sentit de la circulaciˇ. En la major part del trašat, s'ampliarÓ la carretera existent per un costat o altre per tal de formar els nous carrils i s'aprofitaran els passos superiors per a prolongar-los. AixÝ mateix, es remodelaran els enllašos i, pel que fa als viaductes i t˙nels, en general se'n construiran altres de simŔtrics i en paralĚlel als que ja existeixen.

La nova autovia estarÓ formada per dues calšades amb dos carrils de 3,5 metres per sentit, mÚs un carril addicional en els trams on cal construir vies per a l'avanšament dels vehicles pesats. Els vorals exteriors tindran 2,5 metres d'amplada i els vorals interiors, 1,5 metres. Una mitjana d'amplada variable entre els 5 i els 8 metres separarÓ els dos sentits de la circulaciˇ.

En total, el projecte comportarÓ el desdoblament de 142,8 quil˛metres de carretera, la construcciˇ de 52 viaductes i 14 t˙nels, aixÝ com l'actuaciˇ en 40 enllašos.


El trašat del desdoblament

  • Cervera - Manresa: Longitud: 44,4 quil˛metres Enllašos: 13 Viaductes: 19 T˙nels: 1. El tram entre Cervera i les Oluges ja estÓ desdoblat. A partir d'aquest punt, el trašat de la nova calšada segueix en tot moment el de la carretera actual, excepte en dos punts, on es duen a terme petites variants, al terme municipal de Rajadell; una permet evitar l'afectaciˇ de la vila romana de Sant Amanš i l'altra correspon a una zona on l'orografia fa inviable la nova calšada al costat de l'actual. S'adaptaran al desdoblament els enllašos existents i es preveu un nou enllaš per connectar amb Guissona. La major part de viaductes correspon als creuaments successius de la via sobre la riera de Rajadell.
  • Manresa - Vic: Longitud: 43 quil˛metres Enllašos: 13 Viaductes: 12 T˙nels: 1. El desdoblament segueix la carretera actual, que s'amplia alternativament a un costat i a un altre. En aquest tram, cal destacar la construcciˇ d'un nou t˙nel a la zona de la Fontfreda, sensiblement paralĚlel a l'actual, de 668 metres de longitud, i els viaductes de la riera Gabarresa, de Pere Riera, Pla del Roure i Sant Bartomeu. Els trams de circumvalĚlaciˇ a Manresa i a Vic ja tenen caracterÝstiques d'autovia. Els enllašos s'adapten a l'ampliaciˇ de la calšada.
  • Vic - Caldes de Malavella: Longitud: 55,4 quil˛metres Enllašos: 14 Viaductes: 21 T˙nels: 12. La complicada orografia en aquest Ómbit, especialment entre Calldetenes i Santa Coloma de Farners, comporta la construcciˇ de diferents t˙nels i falsos t˙nels. En general i fins arribar a l'AP-7, s'aprofita la carretera actual per al desdoblament, a un costat o un altre de la via. S'adaptaran els enllašos existents, tret de l'enllaš de Sant Hilari Sacalm, on es remodelarÓ el ramal de sortida de l'autovia provinent de Vic. Cal remarcar la construcciˇ del t˙nel de Joanet, amb una longitud de 1.440 metres i dels viaductes, duplicacions dels actuals, d'Osormort i l'arc de les Fosses. A partir de l'AP-7, es produeix una bifurcaciˇ: per un costat, mitjanšant un tram de nova via desdoblada d'uns 2 quil˛metres de longitud, que permet connectar amb l'N-II desdoblada, tant en direcciˇ Girona com en direcciˇ Matarˇ; per l'altra banda, l'actual trašat de la C-25 es configura com a ramal de connexiˇ cap a l'Aeroport de Girona.

Planificaciˇ de les obres

Es preveu obrir la licitaciˇ de les obres de desdoblament de l'Eix Transversal aquesta primavera. Els treballs s'iniciaran esglaonadament a partir del primer trimestre de 2008, amb l'objectiu que tot l'Eix sigui autovia el segon semestre de 2011.

Aquesta Ús la planificaciˇ general de les obres:

Cervera - Manresa: Els treballs comenšaran el primer trimestre de l'any vinent, tret de l'enllaš de Joncadella, a Manresa, on es podrien iniciar abans, ja a finals d'aquest any, per tal de facilitar la sortida de Manresa a travÚs de la nova avinguda de la Universitat. Es preveu que tot aquest tram quedi desdoblat el segon semestre de 2010.

Manresa - Vic - Caldes de Malavella: L'estiu de 2008 comenšaran les obres a la resta de l'Eix, que quedaria desdoblat durant el segon semestre de 2011.



Planificaciˇ de les obres

El Govern finanšarÓ el desdoblament de l'Eix Transversal mitjanšant una concessiˇ d'obra p˙blica, sistema que introdueix la possibilitat que la iniciativa privada construeixi i exploti una carretera per un perÝode determinat, i l'Administraciˇ es faci cÓrrec de la corresponent amortitzaciˇ. En el cas de l'Eix Transversal, la concessiˇ abasta un perÝode de 33 anys.

AixÝ, segons el model previst, el concessionari assumirÓ els costos de la redacciˇ dels projectes constructius necessaris, de l'obtenciˇ dels terrenys, de l'execuciˇ de l'obra i de la conservaciˇ de l'autovia. Per la seva banda, la Generalitat anirÓ abonant al concessionari un cÓnon en funciˇ del nombre de vehicles que utilitzin la infraestructura.

L'execuciˇ de les obres suposarÓ una inversiˇ prevista de 865 milions d'euros. Aquesta xifra inclou els treballs de desdoblament, les obres complementÓries en els trams ja desdoblats, la gestiˇ de l'obra i la redacciˇ de projectes i estudis. D'altra banda, cal afegir els costos previstos d'explotaciˇ i conservaciˇ de l'Eix, de manera que la inversiˇ prevista en l'obra i el manteniment de la futura autovia suma un total de 1.109 milions d'euros.



Avís legal | Accessibilitat | Sobre gencat | © Generalitat de Catalunya