El Govern posa en servei el ramal de l’L9/L10 de Badalona, entre Gorg i Bon Pastor

El president de la Generalitat, José Montilla, acompanyat del conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, l’alcalde de Badalona, Jordi Serra, i l’alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, han visitat avui el nou tram que entra avui en servei de l’L9/L10, entre l’estació de Gorg i Bon Pastor.

 

El tram abasta 3,4 km i 4 noves estacions, 3 a Badalona i una a Barcelona, que permetran millorar la comunicació interna i amb Santa Coloma de Gramenet i Barcelona

 

Facilitarà l’accés al centre de Barcelona i a Sant Adrià de Besòs, amb la connexió amb l’L2 i el Trambesòs a Gorg i es connectarà Badalona i Santa Coloma de Gramenet amb Barcelona, a Bon Pastor

 

Amb aquest tram, ja són 8,2 quilòmetres i 9 estacions en servei de l’L9/L10, després de l’estrena del ramal de Santa Coloma de Gramenet, el passat desembre

 

El ramal de Badalona s’identifica amb el color blau cian i el nom d’L10, per diferenciar-lo dels serveis que arriben a Santa Coloma de Gramenet, que formen part de l’L9 i se senyalitzen amb un fons taronja

 

És la primera línia moderna de Barcelona que s’explotarà amb un esquema en forma d’“Y”, amb serveis entre Bon Pastor i Gorg, d’una banda, i entre Bon Pastor i Can Zam, de l’altra

 

Hi circularan trens cada 6 minuts amb sistema de conducció automàtica, que aporta eficiència, puntualitat i seguretat al servei

 

Donarà servei a uns 8.000 viatgers al dia inicialment, que se sumaran als 10.000 diaris que utilitzen el ramal de Santa Coloma de Gramenet

 

Les estacions estan equipades amb portes d’andana automàtiques i ascensors intel·ligents, coordinats amb les sortides i arribades dels trens, i disposen d’informació als viatgers en temps real

 

L’arquitectura interior i el disseny ha anat a càrrec dels arquitectes Tomàs Morató, a Bon Pastor, i Alfons Soldevila, a Llefià, La Salut i Gorg

 

Les estacions d’Onze de Setembre i La Sagrera del tram central seran les properes en entrar en servei aquest estiu

 

La resta de trams s’aniran obrint de manera progressiva, amb la previsió que funcioni completament el 2014

 

El Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha posat avui en marxa un nou tram de l’L9/L10 de Metro, corresponent al ramal de Badalona, que inclou 4 estacions, 3 al terme municipal de Badalona i una altra a Barcelona, que aproparan el metro a diversos barris d’aquestes ciutats.

 

Aquest tram, de 3,4 quilòmetres de longitud, és el segon en servei de l’L9/L10, després que al desembre s’estrenés la línia, amb l’entrada en funcionament del ramal de Santa Coloma de Gramenet, de 4,8 quilòmetres i 5 estacions. D’aquesta manera, ja s’han posat en marxa 9 estacions de l’L9/L10 al llarg de 8,2 quilòmetres de línia, corresponents als extrems més propers al costat Besòs.

 

Abans de posar-se en marxa, s’han completat amb èxit totes les proves de seguretat que s’han dut a terme en aquest tram del ramal de Badalona des del gener, per a comprovar el bon funcionament dels sistemes de circulació, trens i estacions, així com per assajar l’operació conjunta dels dos ramals en servei. Les proves es fan principalment a les nits, motiu pel qual els serveis de l’L9/L10 operen inicialment amb un horari restringit, de 6 a 22 hores.

 

El tram obert avui aproparà el metro als barris de Badalona de Sant Antoni de Llefià, la Salut, i Gorg, així com el barri del Bon Pastor, a Barcelona. A més, connectarà Badalona amb Santa Coloma de Gramenet, mitjançant l’intercanvi a l’estació e Bon Pastor. Així, també s’obre el tram de lL9/L10 entre Bon Pastor i Can Peixauet, enllaçant els dos ramals. S’espera que el nou tram doni servei aquest any a prop de 8.000 viatgers diaris inicialment, que podran connectar amb l’L2 i el Trambesòs a Gorg. A partir de l’estiu, quan connecti amb l’L1 i l’L5 de metro a l’intercanviador de La Sagrera, es podrà arribar a 14.600 viatgers. Quan es completi la línia, es preveuen uns 26.000 passatgers, i 28.000 diaris en l’horitzó de l’any 2020.

 

El blau cian per l’L10, el taronja per l’L9

 

Quan es posi en servei tota l’L9/L10, hi haurà trens que faran el recorregut pels ramals del costat muntanya (Santa Coloma – aeroport del Prat), d’una banda, i pels ramals del costat mar (Zona Franca – Badalona), per l’altra, amb un tram central que serà comú per tots.

 

Amb l’objectiu que els viatgers diferenciïn ràpidament els dos serveis, els ramals de la banda muntanya (de l’aeroport de Barcelona a Santa Coloma de Gramenet) s’identifiquen amb el color taronja i prenen el nom d’L9. Per la seva banda, els ramals del costat mar (del polígon pratenc de la Zona Franca a Badalona) es distingeixen amb el color blau cian i el nom d’L10.

 

Quatre noves estacions en servei

 

El tram que avui es posa en marxa comprèn 4 noves estacions que facilitaran tan la mobilitat interna com les connexions amb Barcelona, mitjançant la correspondència amb l’L2 i el Trambesòs a l’estació de Gorg. De les 4 noves estacions, 3 se situen pròpiament al municipi de Badalona (Gorg, La Salut, Llefià), mentre que Bon Pastor ja pertany al terme municipal de Barcelona. Les noves estacions en servei són:

 

Gorg

Ubicació Al carrer d’Alfons XII, entre el carrer d’Antoni Bori i el carrer de Ponent.
Correspondència L2 Metro, T5 i T6 Trambesòs
Previsions Viatgers 5.700 al dia el 2020
Característiques Estació convencional entre pantalles amb vestíbul de 383 m2, ascensor i escales mecàniques
Àmbit d'influència Barri de Gorg, Pavelló Municipal
d’Esports i al Centre comercial Màgic

 

La Salut

Ubicació 4 accessos: al c. de Salvador Seguí; l’Av. del Marquès de Sant Mori amb el c. d’en Pau Piferrer; al c. de Juan Valera amb el c. d’Austràlia, i al c. de Juan Valera amb l’Av. del Marquès de Sant Mori
Previsions Viatgers 6.900 al dia el 2020
Característiques Estació tipus pou de 22 m de
profunditat, amb 6 ascensors de gran capacitat i 2 de PMR, amb vestíbul de 2.488 m2
Àmbit d'influència el barri de La Salut, els mercats de La Salut i el Sol, l’escola Baldiri i Reixac i la Josep Carner. També donarà servei al CAP de La Salut

 

Llefià

Ubicació 3 accessos: a la ronda Sant Antoni de Llefià, a l’Av. d’Amèrica amb c. de Bartomeu, i a la ronda Sant Antoni de Llefià amb l’Av. d’Amèrica
Previsions Viatgers 9.100 al dia el 2020
Característiques Estació tipus pou de 32 m de
profunditat, amb 6 ascensors de gran capacitat i 2 de PMR, amb vestíbul semisoterrat de 2.033 m2
Àmbit d'influència el barri de Sant Antoni de Llefià, el mercat de Llefià, l’escola Pere de Tera i l’institut Júlia Minguell

 

Bon Pastor

Ubicació al carrer de Sant Adrià amb el carrer d’Enric Sanchis
Previsions Viatgers 6.800 al dia el 2020
Característiques Estació tipus pou de 16 m de
profunditat, amb escales mecàniques i 2 ascensors de PMR, amb vestíbul de 700 m2
Àmbit d'influència el barri del Bon Pastor de Barcelona, el Mercat del Bon Pastor, l’escola Bon Pastor, el CAP de Bon Pastor, la Biblioteca Bon Pastor, el Centre Cívic del barri

 

Arquitectura i disseny singular de l’L9/L10

 

El DPTOP ha volgut deixar una empremta arquitectònica singular en la construcció de l’L9/L10 i ha encarregat el disseny dels interiors de diferents grups d’estacions a determinats arquitectes.

 

Aquesta singularitat del disseny també serveix per a identificar visualment els diferents serveis que circularan pels 4 ramals i el tram central. En aquest sentit, el futur model d’explotació distingeix dues línies: d’una banda l’L9, entre l’aeroport de Barcelona i Santa Coloma de Gramenet i de l’altra l’L10, entre el polígon Pratenc de la Zona Franca i Badalona. D’aquesta manera, el tram central serà comú per les dues línies.

 

Així, a diferència de les 5 estacions de Santa Coloma de Gramenet, on predominen els taronges, a l’estació de Bon Pastor s’han utilitzat tons més grisos i blancs amb materials com la ceràmica i el vidre retroil·luminat en els revestiments. El disseny ha anat a càrrec de l’arquitecte Tomàs Morató.

 

Per la seva banda, les 3 estacions del ramal de Badalona han estat dissenyades per l’arquitecte Alfons Soldevila, i presenten una arquitectura interior i un disseny més neutre amb colors metal·litzats.

 

D’altra banda, com en el cas de les estacions en servei de l’L9 de Santa Coloma de Gramenet, les estacions de Badalona i la de Bon Pastor acolliran propostes d’artistes d’acord amb la voluntat del Govern de dotar de personalitat l’obra pública i transmetre el llegat social i cultural del seu entorn mitjançant l’art.

 

La posada en servei del ramal de Badalona converteix l’L9/L10 en la primera línia moderna de Barcelona amb un model d’explotació en forma d’Y”. D’aquesta manera, inicialment els serveis de metro funcionaran entre Bon Pastor i Gorg (L10), d’una banda, i entre Bon Pastor i Can Zam (L9), de l’altra.

 

La línia tindrà freqüències de pas d’un tren cada 6 minuts en cada ramal i de 3 minuts a l’estació comuna de Bon Pastor, entre les 6 i les 22 hores. Així, circularan simultàniament 3 trens pel ramal de Badalona i 4 trens pel de Santa coloma. L’horari restringit permetrà continuar fent
proves a les nits al sector entre Bon Pastor i La Sagrera. A l’estiu, quan es posin en funcionament les estacions d’Onze de Setembre i La Sagrera, les freqüències de pas per aquest tram comú passarà a ser d’un tren cada 3 minuts, combinant els serveis de l’L9 i l’L10, i l’horari serà l’habitual a la xarxa de metro.

 

Modernitat i comoditat de la xarxa

 

Els trens de a sèrie 9000, adquirits per l’Autoritat del Transport Metropolità, es caracteritzen per la seva estructura lleugera, l’avançada tecnologia i l’elevat estalvi energètic. A més, la duplicació dels seus equips, permet multiplicar-ne la fiabilitat, que queda reforçada per la capacitat de comunicar-se de manera permanent amb el centre de control. Per a situacions d’emergència, disposen de desbloquejadors de portes i rampes frontals d’evacuació.

 

Pel que fa al confort interior, estan equipats amb aire condicionat, espais per a cadires de rodes i bicicletes, indicadors lluminosos i sonors de tancament de portes, interfonia, videovigilància i pantalles d’informació continuada. La part on habitualment se situa la cabina de
conducció no queda separada en aquests trens, de manera que el passatge pot ocupar la posició del conductor i experimentar el viatge a través d’un finestral. S’espera que, en total, circularan 50 trens per l’L9/L10 quan s’hagi posat en servei completament.

 

La primera línia amb conducció automàtica

 

La circulació de trens automàtics sense conductor a la L9/L10 des del desembre posiciona Catalunya com pionera en l’aplicació d’aquest sistema a tot l’estat espanyol, amb la primera experiència d’aquestes característiques en funcionament, seguida per l’L11. Sumant totes dues línies, ja funcionen 9,2 quilòmetres de metro automàtic a Barcelona i hi ha 13 estacions equipades amb portes d’andana automàtiques.

 

El sistema de conducció automàtica s’està implantant amb força a diferents ciutats del món, atès que aporta flexibilitat, puntualitat, seguretat i eficàcia al transport públic. En aquest sentit, permet oferir un servei de qualitat, millorar la puntualitat dels trens, facilitar la regularitat del servei, escurçar les freqüències de pas, i adaptar l’oferta a la demanda de cada franja horària, amb capacitat per a respondre a qualsevol incidència amb marges de temps extremadament precisos, cosa que millorarà tots els aspectes de la prestació del servei.

 

Per a fer-ho possible, s’ha instal·lat tota la tecnologia necessària, tant al nou tram de túnel com als trens, per a permetre la transmissió permanent de dades via ràdio (CBTC), i la localització i control dels combois des d’un centre de comandament.

 

A l’L9/L10 no sols s’ha automatitzat la conducció dels trens sinó també diversos aspectes clau de les infraestructures. Així, les estacions poden obrir-se i tancar-se a distància, i els ascensors de gran capacitat que connecten els diferents
nivells de l’estació se sincronitzen amb l’arribada dels trens, per reduir els temps d’espera.

 

Pel que fa a la informació al client, arriba en temps real als vestíbuls i a les andanes mitjançant pantalles en què s’indica el temps restant i el destí dels pròxims trens, a més d’altres missatges d’utilitat sobre el servei. Aquesta informació és complementada pels indicadors lluminosos situats sobre les portes d’entrada als trens i per les pantalles situades a l’interior dels trens, capaces de difondre continguts generats en temps real.

 

Finalment, tant als vestíbuls com a les andanes i a l’interior dels trens, hi ha intèrfons ben visibles connectats amb el centre de control, des d’on s’atenen les peticions d’ajuda o d’informació que puguin plantejar els usuaris. Aquest lligam queda completat per circuit de videocàmeres, que cobreix tots els espais de les estacions i l’interior dels trens.

 

TMB és l’operador públic que presta el servei, del qual és titular l’Entitat Metropolitana del Transport.

 

3,4 km nous de metro creuant el riu Besòs

 

El ramal de Badalona que es posa avui en funcionament abasta una longitud total de 3,4 quilòmetres. El túnel, de 12 metres de diàmetre, s’ha construït amb dos nivells diferents, un per cada sentit de la marxa, per on circularan els trens, un sobre l’altra, amb vies superposades, i no en paral·lel, com a gairebé tota la xarxa de metro de Barcelona.

 

La construcció del túnel d’aquest tram ha tingut en compte especialment la morfologia del terreny, proper al delta del riu Besòs. Per això, es va emprar una tuneladora de pressió de terres (EPB) de 12 metres de diàmetre d’excavació preparada per excavar bàsicament en sòls (terrenys tous) sota el nivell freàtic. Però també ha estat dissenyada i s’ha adaptat durant el transcurs de la obra per excavar terrenys més durs, com el granit que s’ha travessat a prop del riu Besòs, blocs granítics sota la llera del riu i en la zona d’influència d’aquest, i els materials del delta del Besòs, com ara sorres, graves i argiles La profunditat del tram ha estat variable, des del 12 metres fins a 45 metres, en el punt més profund.

 

Avancen les obres a la resta de trams

 

Paral·lelament, continuen les obres a la resta de trams de l’L9/L10, tant en els túnels com en les estacions, que aniran entrant en funcionament de manera esglaonada, a mesura que es vagin completant.

 

Pel que fa a la posada en funcionament dels diferents trams en construcció, s’espera que aquest estiu es posin en marxa les estacions d’Onze de Setembre i l’intercanviador de La Sagrera. Durant el 2012, es preveu posar en
servei el tram de la Zona Franca fins a Collblanc, i de Gornal fins a Parc Logístic, i que arribi a
l’Aeroport i al Prat de Llobregat. El 2014 es preveu que s’obri entre Collblanc i La Sagrera.